تفاوت کره گیاهی و حیوانی در چیست؟

تفاوت کره گیاهی و حیوانی
دسته بندی ها: مقالات و اطلاعیه‌ها 344 بازدید 8

در سال‌های اخیر صحبت‌های زیادی در مورد کره گیاهی بر سر زبان‌ها بوده است. در اکثر این مباحث مصرف کنندگان در پی پاسخ به این سوال بوده‌اند که تفاوت کره گیاهی و حیوانی در چیست؟ کدام‌ یک به بدن انسان آسیب کمتری وارد و کدام‌ یک از ارزش غذایی بالاتری برخوردار است؟ در ابتدا به تعریف کره گیاهی می‌پردازیم و نکاتی را بیان می‌کنیم و در آخر به تفاوت این دو محصول می‌پردازیم.

کره گیاهی چیست؟

برای آگاهی شما باید بگوییم کره گیاهی یا مارگارین و یا روغن مارگارین محصولی است که از ترکیب چند نوع از روغن‌های گیاهی بدست می‌آید و پایه اصلی آن را شیر تشکیل نمی‌دهد و جزء لبنیات به شمار نمی‌رود. این نوع کره‌ها به مانند کره‌های حیوانی از میزان چربی یکسانی برخوردار هستند و فرایند تولید آن‌ها به مانند هم است. این کره در کارهای متنوعی مانند: صرف در صبحانه، پخت و پز و… نیز استفاده می‌شود. اما بیشترین کاربرد را در قنادی‌ها در پخت کیک و شیرینی‌های صنعتی دارد. زیرا به حفظ حباب خمیر و بافت نرم آن کمک می‌کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این کره و روغن قنادی می‌توانید به مقالات کره گیاهی یا مارگارین چیست؟ و دانستنی های مفید درباره کره و روغن قنادی مراجعه کنید.

تفاوت کره گیاهی و حیوانی

در این مطلب تفاوت مارگارین و کره حیوانی در چیست؟ را بیان و این تفاوت را در دو مورد اساسی شرح می‌دهیم این دو مورد عبارتند از:

  1. مواد تشکیل دهنده:

کره حیوانی فراوده‌ای لبنی محسوب می‌شود که از شیر حیواناتی مانند: بز، شتر، گاو، گوسفند و … تهیه می‌شود. این فراورده شامل ۸۲ درصد چربی، ۱۶ درصد آب و ۲ درصد املاح موجود در شیر است. اما کره گیاهی که در زبان انگلیسی به آن مارگارین می‌گویند در دسته لبنیات قرار نمی‌گیرد زیرا این فراورده از چربی موجود در گیاهانی مانند: آفتابگردان، کانولا، پنبه، زیتون و … به دست می‌آید. این محصول هم به مانند کره حیوانی از ۸۲ درصد چربی و ۱۶ درصد آب برخوردار است. در کره گیاهی املاح موجود در کره حیوانی وجود ندارد. به همین علت در گام‌های اولیه تولید این فرآورده املاح معدنی و مغذی مانند ویتامین ای (ویتامین A) و ویتامین دی (ویتامین D) افزوده می‌شود.

  1. چربی‌های موجود:

کره گیاهی و حیوانی هر دو از چربی و کالری یکسانی برخوردار هستند. چیزی که این دو محصول را از هم متمایز می‌کند نوع چربی موجود در این دو کره است. در کره گیاهی به دلیل استفاده از روغن گیاهان، چربی اشباع کمتری وجود دارد و در نتیجه به مانند کره حیوانی باعث افزایش کلسترول خون نمی‌شود و به سلامت قلب و عروق آسیبی وارد نمی‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

  1. سلمانی گفت:

    مطالب بسیار مفیدی بود.

  2. معین گفت:

    جالبه که کره گیاهی مثل کره حیوانی باعث افزایش کلسترول خون نمیشه ?

  3. Ramin گفت:

    یعنی میشه کره گیاهی ضرر نداره میشه راحت صبحانه خورد؟

    1. azad گفت:

      سلام
      روز بخیر
      بله با خیال راحت می‌تونید در وعده صبحانه استفاده کنید

  4. مریم افشار گفت:

    محصول شما رو البته کره گیاهی ۲۵۰ گرمی از لوازم قنادی برای پختن کیک خریدم خیلی خوب بود و کره شما طعم و مزه فوق العاده ای داشت

    1. azad گفت:

      سلام
      روز بخیر
      رضایت شما باعث خرسندی ماست و انگیزه بیشتری به ما میده برای تولید محصولات با کیفیت تر

مقالات مرتبط

رابطه کره گیاهی و سلامت قلب و عروق
رابطه کره گیاهی و سلامت قلب
در این مطلب می‌خواهیم در مورد رابطه کره گیاهی و سلامت صحبت کنیم بحث در مورد این که آیا مارگارین یا کره حیوانی برای سلامت مفیدتر است ادامه دارد کره در واقع یک... ادامه مطلب