روغن تراریخته و غیر تراریخته

دسته بندی ها: مقالات و اطلاعیه‌ها 278 بازدید 9

در مورد روغن تراریخته و غیر تراریخته چه می‌دانید؟ قطعا در سال‌های اخیر بسیار در مورد روغن تراریخته و غیر تراریخته شنیده‌اید و بحث‌های زیادی را در محافل مختلف در مورد کیفیت، سلامت و ضرر و زیان هر کدام از آن‌ها شبه گوشتان خورده است. در این مطلب می‌خواهیم در مورد روغن تراریخته و روغن غیر تراریخته صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

به چه محصولاتی تراریخته  و غیر تراریخته می‌گویند؟

قبل از این که در مورد روغن تراریخته صحبت کنیم بهتر است اول بدانیم که به چه محصولاتی تراریخته می‌گویند. در سال 1996 یک مهندس کشاورزی برای بهبود کشت و زر کشاورزان اقدام به دست کاری ژنتیکی برخی از محصولات کرد و نتیجه این اصلاح نژادی محصولات بیشتر برای کشاورزان بود و این روش کشت رونق بسیاری گرفت و در بقیه زمینه‌ها نیز جایگاه خود را پیدا کرد.

مضر بودن روغن تراریخته هنوز اثبات نشده است

از آن سال به بعد به کلیه محصولات کشاورزی و غذایی که از لحاظ ژنتیک دست کاری می‌شوند و ژن‌های سالم و جدیدی به بافت ژنتیکی آن‌ها افزوده می‌شود تراریخته می‌گویند. طبق گزارش سازمان ISAAA (موسسه ارزیابی بهره برداری بیولوژیکی کشاورزی) 99 درصد دانه‌های روغنی مانند ذرت، پنبه دانه، کلزا، سویا محصولات اصلی تراریخته به شمار می‌روند. در نتیجه بر اساس تعریف بالا کلیه محصولاتی که دست کاری ژنتیک نشده باشند و برای تولید آن‌ها از مهندسی ژنتیک استفاده نشده باشد غیر تراریخته می‌گویند.

بزرگ‌ترین تولید کنندگان دانه‌های روغنی تراریخته کشورهای برزیل، آرژانتین، آمریکا، کانادا و هند هستند که در مجموع 91 درصد این محصولات را تولید می‌کنند.

کره گیاهی و روغن‌های تراریخته

همان طور که تا کنون متوجه شدید بیش از 90 درصد روغن‌ها و کره‌های گیاهی موجود در بازار از دانه‌های روغنی تراریخته تهیه می‌شوند و تلاش برخی از تولید کنندگان در زمینه غیر تراریخته نشان دادن محصولات خود تنها یک بازی تبلیغاتی بوده و تنها با تاکید بر این امر در تلاش هستند تا محصولات خود را به فروش برسانند. شرکت مهرفراز آبرود تولید کننده کره گیاهی با نام تجاری آی شاد اطلاع رسانی در این مورد و صداقت در قبال مشتری را وظیفه خود دانسته و در این مقاله سعی در اطلاع رسانی در این مورد را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

  1. کوثر گفت:

    چه جالب
    ممنون بابت اطلاعات جامعی که میدین

مقالات مرتبط