خوشمزه‌ترین انواع دسر ایرانی

انوع دسر ایرانی با طعم های بی نظر
دسته بندی ها: مقالات و اطلاعیه‌ها 545 بازدید 11

یکی از طعم‌های محبوب در کل دنیا شیرینی است، در نتیجه محبوبیت این طعم علت به وجود آمدن انواع دسرها در سراسر دنیا شده است. دسرهای که هر کدام دریچه دنیای متفاوتی را به روی ما باز می‌کند. اما آنچه در این مطلب قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم، انواع دسر ایرانی است، تا انتها با ما همراه باشید.

انواع دسر ایرانی

در هر قومیت و در هر گوشه از ایران انواع دسرهای مختلف طبخ و سرو می‌شود که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت:

  • شله زرد: دسری با طعم بهشتی

اولین دسر ایرانی که بررسی آن خواهیم پرداخت شله زرد است. این دسر ایرانی بیشتر در مراسمات مذهبی و نذری‌ها طبخ و سرو می‌شود. برنج، زعفران، گلاب و شکر مواد اصلی و لازم برای تهیه این دسر هستند و زعفران و گلاب طعم بی‌نظیر و متفاوتی به این دسر داده است.

اولین دسر ایرانی که بررسی آن خواهیم پرداخت شله زرد است

  • حلوا: دسری قدیمی و سنتی

یکی دیگر از انواع دسر ایرانی که به معرفی آن خواهیم پرداخت حلوا است. این دسر ایرانی دارای انواع و طعم‌های مختلفی است و می‌توان گفت در هر نقطه از ایران یک مدل حلوا وجود دارد که مختص به همان منطقه است. اگر بخواهیم چند مورد را نام ببریم می‌توانیم به حلوای سه آرد، حلوای سیاه، حلوای هویج، حلوای زعفرانی، حلوا نثار (حلوای ارومیه)، حلوا اوماج، حلوا شیر و… اشاره کرد.

یکی دیگر از انواع دسر ایرانی که به معرفی آن خواهیم پرداخت حلوا است.

  • باقلوا یزدی: قدیمی‌ترین دسر یزد

همان طور که از نام این دسر مشخص است خواستگاه این دسر شهر یزد است. امروزه طعم‌های مختلفی از باقلوا در یزد طبخ می‌شود و کمتر کسی است که علاقه‌ای به این دسر از انواع دسر ایرانی نداشته باشد.

باقلوا یزدی: قدیمی‌ترین دسر یزد

  • باقلوا قزوین

همان طور که در ابتدا ذکر شد انواع دسر ایرانی با توجه به شرایط اقلیمی و قومیتی در ایران وجود دارد که برخی از آن‌ها بسیار نزدیک به هم بوده و تنها تفاوت‌های جزی در تهیه آن‌‌ها وجود دارد که باقلوا یکی از این موارد است. باقلوای قزوین از برخی جهات به مانند باقلوای یزد است اما در قزوین سه نوع باقلوا با نام باقلوا سه رنگ یا پرچمی، باقلوا پیچ، باقلوا لوزی طبخ می‌شود.

باقلوای قزوین از برخی جهات به مانند باقلوای یزد است

  • کاچی: دسری مقوی و کم هزینه

یکی دیگر از انواع دسر ایرانی کاچی است که طعمی به مانند حلوا داشته اما از نظر ساختار با آن متفاوت است. این دسر ایرانی یکی دیگر از دسرهای است که در هر منطقه به روش متفاوت تهیه می‌شود. برای مثال در کرمان به این دسر چهار مغز اضافه می‌کنند و به کاچی چهار مغز معروف است و یا در برخی از نقاط به جای شکر از شیره انگور و یا عسل برای شیرین کردن آن استفاده می‌کنند. اما در مجموع ساختار کلی آن بر پایه آرد، زعفران و گلاب است.

یکی دیگر از انواع دسر ایرانی کاچی است که طعمی به مانند حلوا داشته

  • حریره بادام: دسری مناسب برای همه گروه‌های سنی

بسیاری از افراد این دسر ایرانی را به عنوان غذای کودکان نو پا می‌شناسند، اما در واقع حریره بادام یک دسر مقوی و در واقع رژیمی است. حریره بادام در واقع سرشار از مواد مغذی است که از پوکی استخوان جلوگیری کرده و به رشد کودک بسیار کمک می‌کند.

اما در واقع حریره بادام یک دسر مقوی و در واقع رژیمی است

  • فرنی: ویژه ماه مبارک رمضان

یکی دیگر از انواع دسر ایرانی فرنی است که به مانند حریره بادام غذای کودکان نوپا نیز است. این دسر ایرانی را بیشتر بر سر سفره افطار در ماه مبارک رمضان می‌گذارند. علت این که این دسر را در ماه مبارک رمضان میل می‌کنند این است که بسیار مقوی بوده و انرژی مورد نیاز بدن را می‌تواند تامین کند. مواد اصلی این خوردنی خوشمزه آرد برنج، شیر و شکر است.

یکی دیگر از انواع دسر ایرانی فرنی است

  • مشکافی: دنت زعفرانی

یکی از دسرهای خوشمزه دنت زعفرانی یا مشکوفی است که به مانند فرنی بر سر سفره‌های افطار به چشم می‌خورد. مواد تشکیل دهنده این دسر ایرانی شیر، نشاسته و شکر است. البته مشکافی با طعم‌های دیگری مانند کاکائویی و وانیلی نیز طبخ می‌شود.

یکی از دسرهای خوشمزه دنت زعفرانی یا مشکوفی است

  • شیر برنج

هنگامی که از دسرهای ایران صحبت می‌کنیم، کم لطفی است اگر نامی از شیر برنج نبریم. شیر برنج جز دسرهای بسیار قدیمی ایرانی است و به دلیل خاصیت زیاد و مقوی بودن برای به دست آوردن انرژی برای میل کردن در وعده صبحانه بسیار مناسب است. این دسر ایرانی خوشمزه از شیر و برنج و کره به همراه زیره و گلاب تهیه می‌شود.

هنگامی که از دسرهای ایران صحبت می‌کنیم، کم لطفی است اگر نامی از شیر برنج نبریم

  • لوکوم : دسری مشترک بین دو کشور ایران و ترکیه

تهیه این دسر جذاب بسیار ساده است و جز دسرهای است که بین دو کشور ایران و ترکه مشترک است. مواد اصلی و تشکیل دهنده لوکوم نشاسته شکر، کره، و آب پرتقال است.

لوکوم : دسری مشترک بین دو کشور ایران و ترکیه

کلام آخر

در این مطلب به معرفی انواع دسر ایرانی پرداختیم و خواستگاه هر کدام را بیان کردیم. برای آشنایی بیشتر با دسرهای دیگر نقاط جهان می‌توانید به آشپزخانه آی شاد مراجعه کنید و دسرهای متنوع را برای مجالس و مهمانی‌های خود تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مقالات مرتبط

رابطه کره گیاهی و سلامت قلب و عروق
رابطه کره گیاهی و سلامت قلب
در این مطلب می‌خواهیم در مورد رابطه کره گیاهی و سلامت صحبت کنیم بحث در مورد این که آیا مارگارین یا کره حیوانی برای سلامت مفیدتر است ادامه دارد کره در واقع یک... ادامه مطلب
انوان نان در جهان وجود دارد
انواع نان در سراسر جهان
نان یک عنصر جامد است که در طول روز بدون شک هر انسانی از آن استفاده می‌کند و از ترکیب خمیر با آب، شیر، روغن، کره گیاهی، ادویه انواع نان در سراسر جهان درست می‌شود... ادامه مطلب