پیشگفتار؛ روغن و کره گیاهی

روغن و کره گیاهی در عصر حاضر بسیار پر مصرف است
دسته بندی ها: مقالات و اطلاعیه‌ها 115 بازدید 9

از دیرباز تا به امروز چربی‌ها، اجزای اصلی و جدا نشدنی زنجیره غذایی بشر را تشکیل داده‌اند. افراد این ماده را به صورت کره یا روغن و یا به صورت غیر مستقیم از مواد خواراکی دیگر تامین می‌کنند. در حال حاضر در جهان دو نوعد کره و روغن وجود دارد:

  1. کره و روغن گیاهی: که از روغن دانه گیاهان تهیه می‌شود.
  2. کره و روغن حیوانی: که از شیر یا دیگر فراورده‌های حیوانی تهیه می‌شود.

براساس تحقیقات انجام شده می‌توان گفت که یک گرم روغن و کره گیاهی و حیوانی مصرفی در حدود 9/2 کیلوکالری در بدن انسان انرژی تولید می‌کند. به عبارتی این کره و روغن گیاهی و حیوانی از نظر تامین انرژی یکسان هستند اما تفاوت‌های عمده دیگری با هم دارند (به مقاله تفاوت کره گیاهی و حیوانی مراجعه کنید).

چرا چربی مصرف می‌کنیم؟

چربی به‌عنوان یک عنصر درشت مغذی برای انسان‌ها به شمار می‌رود که منبع انرژی و سرشار ازاسیدهای چرب و ویتامین‌های محلول در چربی هستند. این ماده محافظ گرما در بدن بوده و ویتامین‌‌‌‌‌های محلول در چربی (ویتامین A، ویتامین D، ویتامین K و ویتامین E) مورد نیاز را تامین می‌کنند. چربی‌ها در واقع به عنوان ضربه‌گیر و عایقی برای بدن عمل می‌کنند به همین دلیل مصرف آن برای انسان لازم و ضروری است.

تغییرات در صنعت روغن و کره گیاهی

روغن و کره گیاهی از گیاهان روغنی تهیه می شود.
کره و روغن گیاهی

با گذشت زمان و رشد فزاینده جمعیت، تولید کره یا روغن به شکل سنتی دیگر پاسخگوی نیاز انسان‌ها نبود. رشد فزاینده مصرف این محصول عدم هماهنگی عرضه و تقاضا را در برداشت. نتیجه عدم هماهنگی عرضه و تقاضا کشتار بیشتر حیوانات و بالا رفتن فزاینده قیمت این محصول شد. این افزایش قیمت قشر کم درآمد جامعه را با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرد. این کمبود و گرانی در سال 1869 در فرانسه به اوج خود رسید. در نتیجه دانشمندان مجبور به مطالعه در مورد جایگزینی مناسب برای این ماده‌ی خوراکی شدند. نتیجه‌ی این تحقیقات در سال 1930 تا 1940 ورود نوع جدیدی از کره (کره گیاهی یا مارگارین) به بازار بود.

کره و روغن گیاهی از چربی‌های موجود در گیاهان بدست می‌آید
چربی‌های گیاهی

در حال حاضر، ساختار اجتماعی و همچنین تولید مواد غذایی دست‌خوش تغییرات بسیاری شده است. که صنعت کره و روغن گیاهی هم از این تغییرات بی‌نصیب نماند. تحقیقات منتشر شده توسط نیلز_گریت وونش (Nils-Gerrit Wunsch) در 18 دسامبر 2020 تغییر و تحول در این صنعت را به وضوح بیان می‌کند.

طبق تحقیقات این پژوهشگر، در کشورهای در حال توسعه هر فرد حدودا 3 تن از این مواد در طول عمر خود مصرف می‌کند. وونش (Wunsch) در این مقاله براساس داده‌های جمع‌آوری شده، حجم روغن و کره گیاهی مصرفی در اتحادیه اروپا طی سال 2016 تا 2029 را در حدود 21 میلیون تن پیش‌‌بینی کرده است.

نمودار مصرف کره گیاهی
نمودار مصرف کره گیاهی از سال 2016 تا 2029 (Nils-Gerrit Wunsch)

جمع بندی

در این مطلب چگونگی تغییر و تحول در صنعت روغن و کره گیاهی بیان شد. و اشاره شد که علت اصلی تغییر و روی آوردن افراد جامعه به سمت این نوع از چربی‌ها عدم هماهنگی عرضه و تقاضا و بالا رفتن کره حیوانی و موارد دیگر بوده است. مطلب دیگری که به آن اشاره شد عدم تفاوت چربی و کالری موجود در این مواد است. شرکت مهرفراز آبرود با نام تجاری آی‌شاد یکی از برند‌های تولید کننده این ماده سعی دارد تا علاوه بر تولید محصول با کیفیت بتواند اطاعاتی مفید را به همراهان همیشگی خود در مورد این چربی‌ها ارائه کند.

منبع

www.ncbi.nlm.nih.gov

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مقالات مرتبط

یکی از روغن‌های پر مصرف بازار جهانی روغن سویا است
روغن سویا و موارد مصرف آن
یکی از روغن‌های پر مصرف در سال‌های اخیر روغن سویا است حال این که این روغن چیست؟ موارد مصرف آن چیست؟ قیمت روغن سویا و مواردی از این دست چیزی است می‌خواهیم در... ادامه مطلب
رژیم غذایی بدون چربی و کربوهیدرات مضر است یا خیر؟
رژیم غذایی بدون چربی
مطابق استاندارهای جهان، رژیم غذایی بدون چربی می‌تواند مشکلاتی برای بدن ایجاد کند مطابق همین استاندارها هر فرد باید روزانه بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کالری دریافتی بدن... ادامه مطلب