روغن سویا و موارد مصرف آن

یکی از روغن‌های پر مصرف بازار جهانی روغن سویا است
دسته بندی ها: مقالات و اطلاعیه‌ها 215 بازدید 11

یکی از روغن‌های پر مصرف در سال‌های اخیر روغن سویا است. حال این که این روغن چیست؟ موارد مصرف آن چیست؟ قیمت روغن سویا و مواردی از این دست چیزی است می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم و هر آنچه که در این مورد لازم است بدانید را شرح دهیم.

روغن سویا چگونه تولید می‌شود

روغن سویا از استخراج روغن از دانه‌های کامل گیاه سویا به دست می‌آید. این فرآیند شامل جدا کردن و خرد کردن دانه‌های سویا، جدا کردن روغن از بقیه دانه‌ها و تقطیر و تصفیه آن برای حذف آلاینده‌هایی است که ممکن است بر طعم، بو و رنگ روغن تأثیر بگذارداین روغن در طیف گسترده‌ای از غذاهای بسته بندی شده، محصولات پخته شده، تنقلات، سس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، علاوه بر اینکه به تنهایی به عنوان روغن پخت و پز فروخته و استفاده می‌شود. این روغن، یک روغن گیاهی در نظر گرفته می‌شود و اغلب به صورت ترکیبی با روغن‌های دیگر از جمله روغن کانولا، ذرت، گلزا و آفتابگردان فروخته می‌شود.

روغن سویا از دانه گیاه سویا تهیه می‌شود

روغن‌های مایع مشتق شده از گیاهان مانند سویا در درجه اول حاوی اسیدهای چرب غیراشباع هستند که آن‌ها را برای سلامتی ما مفید می‌کند. روغن سویا سرشار از چربی‌های غیراشباع چندگانه مانند اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است. این منبع اسید لینولئیک است، یک اسید چرب ضروری امگا 6 که ما باید از غذا دریافت کنیم زیرا بدن ما نمی‌تواند آن را به تنهایی بسازد.

مانند سایر انواع روغن‌ها، روغن سویا نیز حاوی چربی‌های تک غیراشباع مانند اسید اولئیک است و چربی اشباع کمی دارد. در حالی که چربی‌های چند غیر اشباع به عنوان چربی هایی هستند که برای سلامتی ما بسیار مفید هستند، ساختار آن‌ها باعث می‌شود کمی پایدارتر و آسیب پذیرتر در برابر فساد شوند. در نتیجه، گونه‌های جدیدتری از سویا برای داشتن مقدار بیشتری از چربی‌های غیراشباع تولید شده‌اند.

این گونه‌های جدید روغن سویا مانند برخی از روغن‌های پالم با اولئیک بالا نامیده می‌شوند. روغن‌های با اولئیک بالا پایدارتر هستند و می‌توانند در کاربردهایی مانند پخت و پز با حرارت بالا و سرخ کردن برای مدت طولانی‌تر استفاده شوند. روغن سویا علاوه بر محتوای اسید چرب، ویتامین‌های E و K بدن را نیز تامین می‌کند.

روغن سویا چه تاثیری بر سلامت بدن دارد

چربی موجود رژیم غذایی بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم است و نوع چربی که ما می‌خوریم می‌تواند بیشتر از مقدار چربی که می‌خوریم بر سلامت تاثیر بگذارد. هم اسیدهای چرب چند غیراشباع و هم اسیدهای چرب تک غیراشباع موجود در روغن سویا می‌توانند به سلامتی کمک کنند.

به ویژه زمانی که جایگزین چربی اشباع شده در رژیم غذایی ما شوند. شواهد حاصل از آزمایش‌ها تصادفی ‌سازی ‌شده و کنترل‌شده نشان می‌دهد که امگا 3 می‌تواند سطوح تری‌گلیسیرید، فشار خون، التهاب و ضربان قلب را کاهش دهد، در حالی که کلسترول HDL (نوعی کلسترول خوب که ما بیشتر از آن می‌خواهیم) را افزایش می‌دهد. در مقایسه با کربوهیدرات‌ها که کلسترول LDL (نوع کلسترول بدی که ما کمتر از آن می خواهیم) را نسبت به کلسترول HDL و سطح تری گلیسیرید خون را افزایش می‌دهد.

روغن سویا کلسترل بد در بدن را کاهش می‌دهد.

جدای از کمک به اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 در رژیم غذایی، مصرف روغن‌هایی مانند روغن سویا می‌تواند جذب ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین ‌ای A، D، E و K و همچنین ترکیباتی به نام کاروتنوئیدها را بهبود بخشد که در گیاهان یافت می‌شوند و منبع آنتی اکسیدان‌های مهم هستند.

موارد استفاده

روغن سویا یک روغن پخت و پز همه کاره است و می‌تواند برای همه چیز از سس سالاد گرفته تا سرخ کردن با درجه حرارت بالا استفاده شود. به دلیل تطبیق پذیری آن، یکی از رایج‌ترین روغن‌های پخت و پز در سراسر جهان است. طعم خنثی آن باعث می‌شود که جایگزین آسانی برای سایر روغن‌های گیاهی در اکثر دستور العمل‌ها شود.

از روغن سویا برای پخت و پز استفاده می‌شود

روغن سویا نقطه دود بالایی دارد (حدود 450 درجه فارنهایت)، به این معنی که می‌توان از آن برای پختن غذا در دماهای بالا استفاده کرد – مثلاً برشته کردن، پختن، سرخ کردن بدون شکست سلولی. روغن سویا را می‌توان برای در زمان طولانی بدون انجماد و سرمای  یخچال نگهداری کرد. ممکن است هنگام نگهداری در یخچال رنگ روغن سویا کدر شود، اما این تغییر رنگ بی ضرر است و زمانی که محصول هم دمای محیط شود به رنگ اصلی خود باز می‌گردد.

قیمت روغن سویا

قیمت روغن سویا از دیگر روغن‌های موجود دربازار بالاتر بوده و به دلیل نوسانات موجود در بازار روغن نمی‌توان قیمت دقیق و مشخصی را برای روغن سویا اعلام کرد.

کره گیاهی آی‌شاد در این مطلب سعی کرده تا تمام مواردی را که به شما در انتخاب روغن مناسب برای مصرف روزانه  و پخت و پز و روغن سویا کمک می‌کند را شرح دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

  1. کوثر گفت:

    aliiiwwwww

مقالات مرتبط

محصولات کره گیاهی آی شاد مناسب رای مصرف روزانه و پخت و پز
محصولات کره گیاهی آی‌شاد
کره گیاهی فراورده‌ای صنعتی است که در سال‌های اخیر در بین اقشار مختلف جامعه جای خود را باز کرده است برای تولید محصولات کره گیاهی روش‌های مختلفی وجود دارد و... ادامه مطلب
گیاه آفتابگردان
12 خواص روغن آفتابگردان
در عصر حاضر صنعت کره و روغن برای تولید فراورده‌های خود، از گیاهان روغنی استفاده می‌کند روغن‌ آفتابگردان، روغن زیتون، روغن کانولا و نمونه‌ای از این تولیدات... ادامه مطلب