ویتامین D (ویتامین دی) و پوکی استخوان

ویتامین دی با پوکی استخوان رابطه مستقیم دارد.
دسته بندی ها: مقالات و اطلاعیه‌ها 101 بازدید 7

آیا تاکنون به تغذیه مناسب برای داشتن استخوان‌های سالم فکر کرده‌اید؟ شاید در ابتدا اولین چیزی که بعد از شنیدن این سوال به آن فکر می‌کنید کلسیم باشد، اما ویتامین دی (Vitamin D، ویتامین D) برای استحکام استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان (Osteoporosis) نقش دارد و نباید از آن غافل شد. ویتامین D به روده‌ها کمک می‌کند تا کلسیم را از غذایی که می‌خوریم جذب کند. دریافت کافی هر کدام از این دو ماده مغذی به ما این امکان را می‌دهد که از استخوان‌هایی با چگالی بالا و استحکام مناسب برخوردار باشیم. به عبارتی می‌توان گفت مصرف کلسیم و ویتامین دی (ویتامین D) با پوکی استخوان رابطه مستقیم دارد.

آی‌شاد تولید کننده کره گیاهی این وظیفه و مسئولیت را در قبال همراهان و هم‌میهنان خود به عهدا دارد تا با افزودن ویتامین دی و غنی کردن محصولات خود از این ماده مغذی سهم کوچکی را در سلامت جامعه خود داشته باشد. در این مقاله در ابتدا به شرح مختصری درباره ویتامین D، پوکی استخوان و در انتها رابطه بین دریافت ویتامین دی با پوکی استخوان می‌پردازیم.

برای مشاهده محصولات کره گیاهی آی‌شاد به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://ishadco.com/category/products/

ویتامین دی

ویتامین یکی از ویتامین های حلال در چربی است که به جذب کلسیم کمک می کند.
ویتامین دی

یکی از ویتامین‎‎‌های حلال در چربی ویتامین دی است. این ویتامین به قدرت و استحکام استخوان و کاهش بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند. Vitamin D بر خلاف کلسیم، به ندرت از راه تغذیه دریافت می‌شود. قرار گرفتن در معرض نور خورشید به دریافت این ویتامین کمک می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص چگونگی دریافت ویتامین دی (ویتامین D) به اینجا مراجه کنید.

سه نقش کلیدی ویتامین دی در سلامت استخوان

Vitamin D بر خلاف تصور عامه افراد سه نقش اصلی را در سلامت استخوان‌ها دارد؛ این سه نقش عبارتند از:

  1. به جذب کلسیم دریافت شده از غذا، از راه روده کمک می‌کند.
  2. بازسازی صحیح و تراکم استخوان‌ها را تضمین می‌کند.
  3. به قوی شدن ماهیچه‌ها کمک می‌کند.

ویتامین آفتاب

ویتامین دی یا ویتامین آفتاب هنگامی در بدن ایجاد می‌شود که اشعه خورشید با پوست ما در تعامل باشد. ویتامین آفتاب با افزایش جذب کلسیم به ساخت استخوان‌هایی قوی کمک می‌کند؛ همچنین باعث بهبود عملکرد ماهیچه‌ها شده که می‌تواند تعادل ما را حفظ کرده و احتمال زمین خوردن و شکستگی را کاهش دهد.

بزرگسالان سالم بین 19 تا 50 سال، از جمله زنان باردار یا شیرده، روزانه به 1000-400 IU (اشعه خورشیدی) نیاز دارند. افراد بالای 50 سال یا افراد جوان در معرض خطر بالا (با پوکی استخوان، شکستگی‌های متعدد یا شرایطی که بر جذب ویتامین D تأثیر می‌گذارد) باید روزانه 800 تا 2000 IU دریافت کنند. افزودن غذاهای تقویت شده با ویتامین D به رژیم غذایی شما یکی دیگر از راه‌های عالی برای افزایش سطح ویتامین D است. در کانادا، غنی سازی ویتامین D برای مارگارین، شیرخشک نوزادان، شیر گاو، غذاهای مورد استفاده در رژیم غذایی انجام می‌شود. افزودن این ویتامین به برخی از غذاها و مکمل‌ها در ایران نیز انجام می‌شود مانند کره گیاهی آی‌شاد.

پوکی استخوان چیست؟

استخوان‌ها بافتی زنده هستند که به بدن ساختار، اجازه حرکت و محافظت از اندام‌ها را می‌دهند. پوکی استخوان در لغت به معنی استخوان متخلخل است و به وضعیتی گفته می‌شود که استخوان‌ها نازک شده و قدرت خود را از دست می‌دهند. زیرا چگالی آن‌ها کاهش یافته و تراکم آن کم می‌شود، این امر موجب شکستکی استخوان شده که درد و ناتوانی در انجام کارهای روزمره را به‌همراه دارد.

آمار ابتلای زنان و مردان در ابتلا به پوکی استخوان متفاوت است.
آمار پوکی استخوان در زنان و مردان

در سراسر جهان از هر 3 زن بالای 50 سال 1 نفر و از هر 5 مرد بالای 50 سال 1 نفر از این بیماری رنج می‌برند. پوکی استخوان اغلب بیماری خاموش نامیده می‌شود، زیرا اکثر مردم نمی‌دانند که دچار پوکی استخوان هستند تا زمانی که دچار شکستگی استخوان در اثر افتادن جزئی (چیزی که در حالت عادی چنین آسیبی نمی‌زند) شوند. نکته جالب و قابل توجه این که حتی 80% از بیماران هنوز بیماری آن‌ها تشخیص داده نمی‌شود.

چگونه Osteoporosis گسترش می‌یابد؟

از بدو تولد تا بزرگسالی، استخوان‌های ما رشد می‌کنند تا این که در اوایل 20 سالگی ما، به چیزی که اوج توده استخوانی نامیده می‌شود، می‌رسند. در این زمان استخوان‌ها در قوی‌ترین، متراکم‌ترین و کمترین احتمال شکستگی هستند. در طول زندگی، استخوان به طور مداوم در حال تجدید است و استخوان جدید جایگزین استخوان قدیمی می‌شود و این به استحکام اسکلت ما کمک می‌کند.

اما در افراد مبتلا به پوکی استخوان، استخوان از بین می‌رود و جایگزین نمی‌شود. این بدان معناست که استخوان‌ها به تدریج چگالی و تراکم خود را از دست داده و احتمال شکستن آن‌ها بالا می‌رود. با آگاهی از این بیماری و عواملی که می‌تواند ما را در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دهد می‌توان بیماری را در اسرع وقت تشخیص داد و شروع به درمان کرد. شکستگی‌هایی که بیشتر اوقات با پوکی استخوان همراه هستند در ناحیه لگن، ستون فقرات و مچ اتفاق می‌افتد. شکستگی در ناحیه ستون فقرات شایع‌ترین نوع شکستگی است؛ با این حال بسیاری از افراد کمر درد را فقط به عنوان نشانه‌ای برای افزایش سن نادیده می‌گیرند.

با بالا رفتن سن امکان ابتلا به پوکی استخوان بیشتر می شود
پوکی استخوان (سمت چب استخوان سالم، سمت راست پوکی استخوان شدید)

تخمین زده شده که در حدود 200 میلیون نفر در سراسر جهان به پوکی استخوان مبتلا شده‌اند. این رقم در ایالت متحده آمریکا در حدود 54 میلیون نفر است. اگر چه این بیماری در مردان و زنان رخ می‌دهد اما زنان 5 برابر مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

علائم پوکی استخوان

معمولا این بیماری در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد؛ اما هنگامی که استخوان‌ها ضعیف شوند ممکن است علائم و نشانه‌های را مشاهده کنیم. این علائم شامل موارد زیر است:

  • کمر درد (ناشی از شکستگی یا فروپاشی مهره)
  • کوتاه شدن قد در طول زمان
  • خمیدگی
  • شکستن استخوان‌ها راحت‌تر از آنچه انتظار می‌رود.
  • تنگی نفس (به دلیل فشرده شدن دیسک‌ها و کمتر شدن ظرفیت ریه)

عوامل ابتلا

عوامل متعددی می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهند؛ از جمله سن، سبک زندگی، نژاد و… در زیر به چند نمونه از این موارد اشاره می‌کنیم:

  • نژاد: افراد آسیایی و سفید پوستان بیشتر در معرض خطر قرار دارند.
  • سن: هر چه سن بالاتر برود خطر ابتلا بیشتر می‌شود.
  • جنسیت: زنان بیشتر از مردان در معرض خطر قرار دارند.
  • سابقه خانوادگی: اگر افراد درجه یک خانواده به این بیماری مبتلا باشند احتمال درگیر شدن فرد بیشتر است.
  • سطح هورمون‌ها: کاهش هورمون‌های جنسی باعث ضعف استخوان می‌شود.

جمع بندی

همان‌طور که گفته شد یکی از چیزهای که به بالا رفتن تراکم استخوان کمک می‌کند، کلسیم و ویتامین دی (Vitamin D، ویتامین D) است. اگر در سبک زندگی خود تغییر ایجاد نکنیم و از طریق غذاهای مناسب، مصرف مکمل‌ها، ورزش و… به جذب ویتامین دی و کلسیم کمک نکنیم دچار پوکی استخوان می‌شویم. به همین علت استفاده از غذاهای غنی شده با ویتامین دی (مانند کره گیاهی آی‌شاد) بسیار مهم است. در نتیجه می‌توان گفت ویتامین دی با پوکی استخوان رابطه مستقیم دارد. یعنی اگر سطح ویتامین D در بدن بالا برود جذب کلسیم بهتر انجام شده و ابتلا به بیماری پوکی استخوان کاهش می‌یابد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد کره گیاهی سفید آی‌شاد به ishadco.com/products/56/white-vegetable-butter مراجعه کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مقالات مرتبط

یکی از روغن‌های پر مصرف بازار جهانی روغن سویا است
روغن سویا و موارد مصرف آن
یکی از روغن‌های پر مصرف در سال‌های اخیر روغن سویا است حال این که این روغن چیست؟ موارد مصرف آن چیست؟ قیمت روغن سویا و مواردی از این دست چیزی است می‌خواهیم در... ادامه مطلب
محصولات کره گیاهی آی شاد مناسب رای مصرف روزانه و پخت و پز
محصولات کره گیاهی آی‌شاد
کره گیاهی فراورده‌ای صنعتی است که در سال‌های اخیر در بین اقشار مختلف جامعه جای خود را باز کرده است برای تولید محصولات کره گیاهی روش‌های مختلفی وجود دارد و... ادامه مطلب