نان پرتزل به سبک آلمانی اصیل

نان پرنزل نان آلمانی خوشمزه و کم شکر
دسته بندی ها: آشپزی با آی‌شاد, کیک و شیرینی 220 بازدید 10

یکی از غذاهای محبوب در تمام دنیا نان است که دارای انواع و اقسام گوناگون متناسب با هر فرهنگ و منطقه جغرافیایی است. یکی از این انواع نان، نان پرتزل آلمانی است که در دنیا بسیار محبوب و پر طرفدار است. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه نان پرتزل به سبک آلمانی را شرح دهیم.

مواد لازم نان پرتزل

هر فراورده نانی، کیک و شیرینی دارای مواد لازم مختص به خود است و مواد لازم برای تهیه نان پرتزل به شرح زیر است:

نان پرتزل نانی مناسب برای تزيین انواع کیک و شیرینی

  • کره گیاهی آی‌شاد: 25 گرم (هم دمای محیط)
  • آرد: 4 پیمانه
  • نمک: نصف قاشق چای خوری
  • آب: یک و نیم پیمانه
  • مایه خمیر (خمیر مایه): یک و نیم قاشق غذا خوری
  • شکر: یک قاشق مربا خوری
  • جوش شیرین: 70 گرم

طرز تهیه نان پرتزل آلمانی

طرز تهیه این نوع نان بسیار ساده بوده اما به دقت و انجام مراحل به ترتیب نیاز دارد تا نتیجه نهایی یک نان خوشمزه شود، در ادامه به ترتیب طرز تهیه نان پرتزل را بیان می‌کنیم:

تهیه نان پرتزل به روش آلمانی

مرحله اول: در اولین قدم باید خمیر مایه را به عمل بیاوریم. برای این کار ابتدا یک و کنیم پیمانه آب ولرم را به همراه شکر به خمیر مایه اضافه کرده و به مدت 10 دقیقه به آن استراحت می‌دهیم تا عمل بیاید. نکته قابل توجه این است که گرمی آب باید به گونه‌ای باشد که دست را نسوزاند.

مرحله دوم: در یک مرحله یک کاسه بزرگ برداشته کره هم دمای محیط را به همراه نمک درون آن ریخته و با هم مخلوط می‌کنیم. بعد خمیر مایه عمل آمده را به آن اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم.

مرحله سوم: آرد را الک کرده و به مواد اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم. برای رسیدن به یک خمیر نرم و یک دست باید خمیر را به مدت 10 دقیقه ورز دهیم. دقت داشته باشید که اگر خمیر سفت بود باید کمی آب به آن اضافه کنید.

مرحله چهارم: یک کاسه دیگر برداشته آن را کمی چرب می‌کنیم و خمیر آماده شده را به آن منتقل کرده روی آن را با سلفون پوشانده و به مدت یک ساعت به آن استراحت می‌دهیم تا خمیر به عمل بیاید (حجم خمیر بعد از به عمل آمدن دو برابر می‌شود).

مرحله پنجم: بعد از این که خمیر به عمل آمد آن را به چانه‌های 70 گرمی تقسیم کرده و هر چانه را به شکل یک نوار باریک در می‌آوریم. نوارها را به شکل دایره در آورده و دو سر آن را به داخل دایره هدایت کرده و به هم می‌چسبانیم. یک سینی را با کاغذ روغنی پوشانده و نان پرتزل فرم گرفته را درون آن قرار می‌دهیم.

طرز تهیه خمیر نان پرتزل

مرحله ششم: در این مرحله باید یک ظرف مناسب برای قرار دادن بر روی حرارت را انتخاب کنید. درون آن سه پیمانه آب به همراه 70 گرم جوش شیرین ریخته و می‌گذاریم بجوش آید. بعد از این که به جوش آمد پرتزل‌های فرم گرفته را به مدت 10 ثانیه درون آن قرار می‌دهیم. بعد از این که خمیرها را از آب جوش خارج کردیم بر روی آن کنجد یا نمک دریایی پاشیده و درون سینی فری که با کاغذ روغنی پوشانده شده است قرار می‌دهیم.

مرحله هفتم: سینی فر را در طبقه وسط فری که از قبل با درجه 180 سانتی‌گراد گرم شده است به مدت 10 تا 15 دقیقه قرار می‌دهیم.

نان پرتزل یک نان مناسب برای عصرانه و دورهمی ها

نان پرتزل آلمانی ما آماده است و شما می‌توانید در سر سفره افطار، در دورهمی‌ها و مهمانی‌های خانوادگی از این نان خوشمزه سرو کنید و یک روز به یاد ماندنی را در کنار عزیزان خود سپری کنید. شرکت مهرفراز آبرود تولید کننده کره گیاهی آی شاد و کره حیوانی فرینام امیدوار است طرز تهیه نان پرتزل برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مقالات مرتبط