طرز تهیه قطاب  خانگی مرحله به مرحله

دسته بندی ها: آشپزی با آی‌شاد, کیک و شیرینی 113 بازدید 7

قطاب یک نوع شیرینی سنتی بسیار جذاب و خوشمزه است‌. این شیرینی اصیل ایرانی طرفداران زیادی دارد و در دو مدل گردویی و پسته‌ای تهیه می‌شود‌. شیرینی قطاب دارای خمیری لطیف است که درون آن با مغز‌ گردو، پسته نارگیل و… پر می‌شود. در واقع این شیرینی یکی از معروف‌ترین و محبو‌ب‌ترین خوردنی‌ها شهر یزد و کرمان است که طعمی لذیذ و بی‌نظیر دارد.

طرز تهیه قطاب خانگی با آشپزخانه آی شاد

مواد لازم برای تهیه قطاب

آرد قنادی: ۳ پیمانه

بکینگپودر: ۲ قاشق چای‌خوری

کره گیاهی آی شاد: ۲۰۰ گرم

نمک: یک پنس

زرده تخممرغ: ۴ عدد

ماست: یک لیوان

روغن مایع: به میزان لازم

موادلازم برای میان قطاب

عسل: ۱ قاشق غذاخوری

گردو، دارچین، پودر قند، پودر هل، گلاب: به میزان دلخواه

طرز تهیه قطاب

قبل از شروع کار تمام مواد اولیه را طبق دستور آماده کنید و در دسترس خود قرار دهید. مواد میانی که کاملا سلیقه‌ای است؛ اگر تمایل دارید کم شیرین باشد پودر قند آن را کمتر بریزید، کم و زیاد کردن سایر مواد میانی به سلیقه خودتان بستگی دارد. به طور کلی مواد قطاب به دو دسته تقسیم می‌شود مواد میانی و مواد خمیری که مراحل آماده‌سازی هر دو راحت و آسان است.

·         طرز تهیه خمیر قطاب

  1. کره گیاهی آی‌شاد را از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسد و از حالت جامد بودنش در بیاید.
  2. تخم‌مرغ‌ها را یکی‌یکی بشکنید و در صورت سالم بودن زرده را از سفیده جدا کنید.
  3. زرده‌های تخم‌مرغ را درون یک ظرف تمیز بریزید و هم بزنید تا مخلوط شوند (احتیاجی نیست از هم‌زن برقی استفاده کنید با هم‌زن دستی هم می‌توانید این کار را انجام دهید).
  4. یک پنس نمک را به تخم مرغ اضافه کنید تا بوی تخم‌مرغ گرفته شود.
  5. اگر دوست دارید طعم هل در این شیرینی بیشتر باشد می‌توانید نصف قاشق چای‌خوری پودر هل به تخم‌مرغ‌ها اضافه کنید.
  6. کره نرم شده را به زرده تخم‌مرغ‌ها اضافه کرده و خوب مخلوط کنید (کره در این شیرینی بافت خمیر را لطیف ‌می‌کند و عطر بهتری به قطاب شما می‌دهد)
  7. بعد از اینکه تخم‌مرغ با کره یک دست شد ماست را اضافه کنید و مجدد مخلوط کنید.
  8. آرد الک شده را به همراه بکینگ‌پودر در دو مرحله اضافه کنید و مواد را حسابی مخلوط کنید.
  9. حواستان باشد زمانی که آرد را اضافه می‌کنید نباید مواد خمیری شما گوله گوله شود، در صورت احتیاج خمیر را با دست ورز دهید.
  10. خمیر شما نباید به دست بچسبد اگر دیدید خمیر هنوز چسبناک است می‌توانید مقداری آرد اضافه کنید. این مرحله را با دقت انجام دهید تا خمیری چسبناک و یا خشک نداشته باشید باید یک خمیر لطیف و نرم داشته باشید.
  11. خمیر آماده شده را به صورت توپ‌های کوچکی گرد کنید و روی یک سینی قرار دهید.
  12. 12.  این گلوله‌های خمیری باید با همدیگر فاصله داشته باشند.
  13. 13.  بعد از اینکه تمام خمیر قطاب را به صورت گرد شکل دادید روی آن را با سلفون بپوشانید و سپس پارچه یا حوله‌ای روی سلفون بکشید.
  14. خمیر را در محیط آشپزخانه به مدت ۱ ساعت بگذارید و اجازه دهید تا خمیر استراحت کند.
  15. در این مدت که خمیر آماده می‌شود مواد میانی قطاب را آماده کنید. گردو، پودر قند، پودر دارچین، عسل و در نهایت پودر هل را با هم مخلوط کنید. گلاب را کم‌کم به این مواد اضافه کنید گلاب را به میزانی اضافه کنید که مواد به یک انسجام نسبی برسند. دقت داشته باشید مواد آبکی و شل نشود. مواد میانی قطاب کاملا سلیقه‌ای است می‌توانید از سایر مغز‌ها استفاده کنید.
  16. بعد از اینکه مواد میانی را آماده کردید آن‌ها را به صورت گرد در اندازه‌های مناسب درست کنید و کنار بگذارید.
  17. بعد از گذشت یک ساعت خمیر آماده است. خمیرها را با وردنه به ضخامت ۲ سانتی‌متر باز کنید و با کمک قالب یا لبه لیوان به صورت گرد به خمیر شکل بدهید. خمیر را بردارید کف دست قرار دهید و مواد میانی قطاب را درون خمیر بریزید و آن را ببندید. لبه‌های خمیر که روی یکدیگر قرار گرفته‌اند را می‌توانید با انگشتان شکل دهید و یا همان طور ساده لبه‌ها را محکم کنید این مرحله را با دقت انجام دهید تا هنگام سرخ شدن خمیر باز نشود.
  18. به مرحله پایانی نزدیک شده‌اید و کم‌کم  قطاب‌های شما دارند آماده می‌شوند. یک ظرف گود مانند دیگ را انتخاب کنید به اندازه‌ای روغن بریزید که شیرینی شما هنگام سرخ شدن درون روغن شناور باشند. اجازه دهید روغن داغ شود و شعله اجاق‌گاز نباید زیاد باشد. قطاب‌های آماده شده را درون روغن فراوان سرخ کنید. به هر تعدادی که قابلمه گنجایش دارد می‌توانید از این شیرینی درون آن قرار دهید و مدام باید آن‌ها را زیرو رو کنید تا همه‌ جای آن‌ها یکسان سرخ شود، این کار باعث می‌شود قطاب‌ها خوش‌رنگ‌تر شوند. در زمان سرخ کردن، احتمال اینکه روغن کف کند وجود دارد در این صورت کف روغن‌ها را بگیرید.
  19. پودر قند درون ظرفی بریزید، قطاب‌های سرخ شده را درون صافی قرار دهید تا روغن اضافه آن‌ کشیده شود. در این زمان شیرینی‌های شما خنک‌تر هم می‌شود. هر عدد شیرینی را درون ظرف پودر قند بغلتانید و یا پودر قند را چندین بار روی آن‌ها الک کنید تا سطح شیرینی شما کاملا به پودر قند آغشته شود.
  20. اگر به پودر قند علاقه ندارید می‌توانید بعد از سرخ کردن مقداری پودر پسته روی شیرینی‌ها بریزید و دیگر شیرینی قطاب شما آماده است.

اگر می‌خواهید قطاب‌های شما رژیمی باشند بعد از اینکه خمیر را پیچیدید، قطاب‌ها را با فاصله ۲ سانتی‌متر درون سینی فر بچینید تا در هنگام پف کردن به یکدیگر نچسبند. قطاب‌ها را در دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در فر قرار دهید بعد از گذشت زمان ۱۵ دقیقه شیرینی را چک کنید اگر احتیاج داشت زمان دهید تا هنوز در فر باشد.

آموزش تهیه قطاب رژیمی

نکات جالب

  • زمانی که زرده‌ها را هم می زنید تا مخلوط شوند اگر از همزن برقی استفاده می‌کنید با سرعت کم و مقدار کم در حدی که مخلوط شوند کفایت می‌کند؛ به هیچ عنوان تخم‌مرغ را زیاد هم نزنید که به صورت کشدار شود.
  • برای سرخ کردن قطاب‌ها باید قبل از اینکه سرخ شوند خمیر را باز کنید و  مواد میانی را درون آن‌ قرار دهید. زمانی که خمیر در مجاورت هوا قرار می‌گیرد باعث می‌شود در زمان سرخ شدن قطاب‌ها پف نکنند.
  • هنگامی‌که قطاب‌های سرخ شده را درون پودر‌قند می‌غلتانید اگر شیرینی شما خیلی داغ باشد خمیر می‌شود و اگر خیلی سرد شده باشد پودر قند را به خود جذب نمی‌کند.
  • ماست باید شیرین باشد و ترجیحا پرجرب، رعایت این نکات باعث می‌شود قطاب‌های شما خوشمزه و با کیفیت‌تر باشند.
  • به جای ماست از شیر هم می‌توانید استفاده کنید به همان میزان شیر بریزید. ماست باعث می‌شود خمیر هنگام سرخ شدن بهتر پف کند.
  • اگر برای آماده شدن قطاب‌ها از فر استفاده می‌کنید کافی است درون آن یک لیوان آب قرار دهید تا خمیر شما خشک و شکننده نشود.
  • در صورت امکان عسل را حذف نکنید در طعم و انسجام مغز قطاب موثر است.
  • اگر می‌خواهید قطاب‌ها را به مدت طولانی نگهداری کنید یخچال گزینه مناسبی نیست باید شیرینی‌ها را درون ظرف درب‌دار قرار دهید و در فریزر نگهداری کنید. هر زمان که خواستید از قطاب‌ها میل کنید کافی است نیم ساعت قبل از فریزر بیرون بگذارید.

برای تهیه این شیرینی قدیمی و پرطرفدار اگر نکات ذکر شده را رعایت کنید و مواد اولیه را طبق رسپی‌ اضافه کنید مطمئن باشید قطاب‌های که درست می‌کنید مانند نمونه‌های بازاری است و از میل کردن آن کنار خانواده لذت می‌برید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

  1. کوثر گفت:

    خیلی ممنون از دستور کاملی که گذاشتید

مقالات مرتبط

پرده پلو ترکیه غذای محبوب ملل
پرده پلو، غذای کشور ترکیه
یکی از غذاهای ملل محبوب در تمام دنیا، پرده پلو کشور ترکیه است این غذا متعلق به یکی از شهرهای شرق کشور ترکیه به نام سیرت است در تهیه این غذا برنج را با یک نوع خمیر... ادامه مطلب
طرز تهیه دسر لوکوم پرتقالی
طرز تهیه دسر لوکوم پرتقالی
لوکوم پرتقالی یک دسر جذاب و بسیار ساده است و شما به راحتی می‌توانید در منزل لوکوم با کیفیت در طعم‌های مختلف درست کنید امروز قصد داریم لوکوم پرتقالی را به شما... ادامه مطلب