رژیم غذایی بدون چربی

رژیم غذایی بدون چربی و کربوهیدرات مضر است یا خیر؟
دسته بندی ها: مقالات و اطلاعیه‌ها 112 بازدید 11

مطابق استاندارهای جهان، رژیم غذایی بدون چربی می‌تواند مشکلاتی برای بدن ایجاد کند. مطابق همین استاندارها هر فرد باید روزانه بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کالری دریافتی بدن خود را از چربی‌ها تامین کند. چربی‌های دریافتی باید از طیف کره‌گیاهی‌، خامه، کره حیوانی و… در برنامه روزانه قرار گیرند. توصیه پزشکان بر این است که پایه دریافت چربی‌ها بر اساس چربی گیاهی باشد و تا حد امکان از چربی حیوانی کمتر استفاده شود.

 رژیم غذایی بدون چربی، می‌تواند مشکلاتی برای بدن ایجاد کند

کره گیاهی از روغن‌های مایع همچون روغن آفتابگردان، روغن سویا، روغن کتان و روغن ذرت تحت فرایند‌های خاصی تولید می‌شود‌. این کره به دلیل داشتن اسیدهای مفید از وجود کلسترول بد جلوگیری کرده و مضراتی مانند گرفتگی عروق را در پی ندارد. کره گیاهی باید در برنامه روزانه هر فردی قرار گیرد زیرا مصرف در حد اعتدال نه تنها ضرر ندارد بلکه باعث بهبود وضعیت جسمانی افراد می‌شود.

مضرات رژیم غذایی بدون چربی

در ادامه به بررسی بیشتر مضررات رژیم غذایی بدون چربی خواهیم پرداخت:

  • تحقیقات انجام شده بر روی افرادی که رژیم غذایی بدون چربی را دنبال می‌کنند نشان می‌دهد که سلول‌های عصبی از حالت کارکرد متعادل خارج می‌شوند.
  • این افراد به اختلالاتی مانند دوقطبی شدن، اسکیزوفرنی و نداشتن تمرکز ذهنی مواجه می‌شوند‌.
  • افرادی که از اضافه وزن رنج می‌برند و یا کسانی که می‌خواهند از وزن متعادلی برخوردار باشند باید بدانند که رژیم غذایی بدون چربی عوارض زیادی دارد، این افراد از دریافت مواد مغذی محروم می‌مانند.
  • حذف این گروه غذایی در خلق‌و خوی شما به شدت تاثیر گذار است، زیرا اسیدهای چرب در پوشش اعصاب تاثیر گذار هستند و باعث عملکرد بهتر سلول‌های عصبی فرد می‌شوند.
  • رژیم غذایی بدون چربی باعث می‌شود فرد به کربوهیدرات و یا پروتئین‌ها روی بیاورد. مصرف پروتئین برای کلیه و کبد بسیار خطرناک است‌.
  • مصرف بیش از اندازه کربوهیدرات‌ها (که جزو درشت مغذی دیگر به حساب می‌آیند) چاقی شکمی و ابتلا به دیابت را به شدت افزایش می‌دهد.
  • یکی‌دیگر از مضرات رژیم غذایی بدون چربی برای بدن این است که، باعث عدم جذب ویتامین‌ها می‌شود. A، D، E، K این چهار گروه ویتامین محلول در چربی هستند، برای اینکه جذب بدن شوند باید چربی کافی و مورد نیاز وجود داشته باشد در غیر این صورت دفع می‌شوند.
  • دریافت نکردن چربی سالم سلول‌های بدن را به شدت ضعیف می‌کند و باعث رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.
  • حذف چربی‌های ضروری و مفید، باعث بروز سرطان‌هایی مانند پستان، روده بزرگ و پروستات را می‌شوند.
  • یکی دیگر از مضرات رژیم بدون چربی آن است که افراد احساس ضعف و گرسنگی دارند. این عامل باعث افزایش وزن می‌شود، زیرا فرد در مقابل ضعف و گرسنگی نمی‌تواند مقاومت کند و به خوردنی‌های شیرین و پرکالری روی می‌آورد، در این صورت منتظر افزایش وزن نیز باشید.
  • تحقیقات نشان داده است افرادی که رژیم غذایی بدون چربی دارند کالری کمتری می‌سوزانند.
  • در این رژیم غذایی شما بدون شک به قلبتان آسیب می‌رسانید، زیرا چربی‌های مفید و ضروری که به سلامت قلب کمک می‌کند را حذف کرده‌اید.
  • رژیم غذایی بدون چربی مضرات زیادی دارد، یکی دیگر از این موارد شامل پایین آمدن سطح تستسترون در مردان است و احتمال ناباروری را افزایش می‌دهد. همچنین در زنان باعث به‌هم‌ریختگی هورمون‌ها می‌شود و با قاعدگی‌های نامنظم مواجه خواهید شد و احتمال نازایی را افزایش می‌دهد.
  • نبودن چربی مفید در بدن خستگی ذهن و عدم تمرکز را به همراه دارد.
  • حذف چربی‌ در رژیم غذایی باعث می‌شود پوست بدن خشک شود و طراوات خود را از دست بدهد.
استفاده از مواد و خوراکی های تازه و کره گیاهی آی شاد که از مواد اولیه مرغوب تهیه شده است

فواید کره گیاهی آی‌شاد

در این بخش به بررسی فواید کره گیاهی خواهیم پرداخت:

  • مصرف مداوم کره گیاهی با کیفیت، باعث افزایش طول عمر می‌شود و از مرگ زود هنگام تا ۲۵ درصد جلوگیری می‌کند‌.
  • کره گیاهی آی شاد دارای گروه ویتامین  A و D است. در صورت استفاده این محصول ویتامین‌های موجود به سرعت جذب بدن می‌شود.
  • کره گیاهی انتخاب درست برای افرادی است که خواستار کاهش وزن هستند، زیرا بر پایه روغن‌های گیاهی تهیه می‌شود‌.
  • کره گیاهی آی‌شاد دارای اسید‌های چرب مفید است. استفاده آن‌ها برای بدن ضرر ندارد البته در صورتی که از اعتدال خارج نشوید.
  • مصرف کره گیاهی باعث می‌شود فرد مدت زمان بیشتری احساس سیری کند و این امر برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند گزینه ایده‌آلی به حساب می‌آید.
مصرف درست از مواد و غذا در مقاله مضرات رژیم برون چربی

نکات مهم برای کاهش وزن

کاهش وزن امروزه تبدیل به یک صنعت شده و مدعیانی در این عرصه هستند که اغلب توصیه‌های درستی را به مخاطب خود ارائه نمی‌دهند و در بیشتر موارد افراطی عمل می‌کنند. کاهش وزن کار آسانی نیست شما در مدت زمان کوتاه با رژیم‌های نادرست وزن کم نمی‌کنید بلکه عضله و آب بدنتان را از دست می‌دهید. در کاهش وزن اصولی و بدون بازگشت، هیچ گروه غذایی نباید در آن حذف شود خصوصا چربی‌های مفید که نیاز اساسی به شمار می‌رود‌. وعده‌های غذایتان را از سه وعده به پنج وعده باید برسایند، اما میزان کم‌تری کالری در آن بگنجانید. انگیزه مهم‌ترین عامل در کاهش وزن است که کمک می‌کند تا شما به هدف نهایی خود برسید.

ورزش، سبزیجات، خواب کافی از دیگر فاکتورهای است که باید در رژیم خود رعایت کنید. در رژیم غذایتان روزانه ۳۰ درصد چربی را باید دریافت کنید. اصول رژیم، اعتدال و تنوع است فقط در این صورت وزن شما ایده‌آل کم می‌شود و دیگر بازگشت نخواهد داشت. برای رژیم همیشه در نظر داشته باشید که سه گروه غذایی کربوهیدرات، چربی و پروتئین باید در وعده‌های شما وجود داشته باشد. روغن‌ زیتون، روغن کانولا جزو چربی‌های گیاهی سالم به حساب می‌آیند و مصرف آن‌ها بسیار موثر است. در رژیم‌های غذایی مصرف گوشت‌های پرچرب و محصولات لبنی پرچرب را باید کم‌تر کنید اما به هیچ عنوان قطع نکنید.

کلام آخر

در این مقاله از عوارض حذف چربی‌ها و مضرات آن برای بدن صحبت کردیم. شما با مطالعه آن پی خواهید برد که رژیم غذایی بدون چربی چه ضر‌رهای جبران ناپذیری برای بدن دارد. این را در نظر داشته باشید محصولاتی که تهیه می‌کنید باید معتبر و از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

  1. کوثر گفت:

    مثل همیشه مطالب بسیاری مفید و جالبی بود

مقالات مرتبط