انواع کره و فرایند تولید کره در عصر حاضر

کره انواع مختلف دارد که یکی از ان ها کره گیاهی است
دسته بندی ها: مقالات و اطلاعیه‌ها 275 بازدید 13

یکی از چاشنی‌هایی که در اکثر غذاها در تمام جهان به عنوان طعم دهنده و چربی موجود در غذا استفاده می‌شود، کره است. کره انواع و اقسام مختلفی دارد (مانند: کره گیاهی، کره حیوانی، کره سفید و…). این ماده به دلیل طعم لذیذی که دارد در کنار پنیر و مربا در وعده صبحانه مصرف می‌شود. کره در تمام مراحل زندگی انسان وجود داشته و ابتدا از چربی موجود در شیر و بدن حیوانات گرفته شده است.

با گذشت زمان و پیشرفت بشر تولید کره شکل متفاوتی به خود گرفته و امروزه انواع کره بر اساس مواد تشکیل دهنده (کره گیاهی و کره حیوانی)، بر اساس رنگ (کره زرد و کره سفید)، بر اساس فرایند تولید (غیر مداوم و مداوم) وجود دارد. در بخش مقالات آ‌ی‌شاد مقاله‌ای در مورد انواع کره‌های موجود در بازار و نحوه فرآیند تولید آن برای همراهان همیشگی ارائه شده است، با ما همراه باشید.

 انواع کره بر اساس مواد تشکیل دهنده

 کره‌های موجود در بازار بر اساس نوع مواد تشکیل دهنده را می توان به دو دسته اساسی کره گیاهی و کره حیوانی تقسیم کرد. در زیر به شرح هر کدام می‌پردازیم:

کره گیاهی آی‌شاد یکی از انواع کره گیاهی است
کره گیاهی

کره گیاهی

به فراورده‌ای گفته می‌شود که از روغن موجود در گیاهان روغنی (مانند: آفتابگردان، کانولا، زیتون و…) تهیه می‌شود. در طی سال‌ 1860  شیمیدان فرانسوی به نام مژه برای اولین بار اقدام به تولید کره گیاهی کرد. در طی سال‌ها تولید، کره گیاهی دستخوش تغییرات بسیاری شده و امروزه انواع مختلفی از آن در بازار وجود دارد (برای اطلاعات بیشتر به مقاله تاریخچه کره گیاهی در ایران و جهان مراجعه کنید). در زیر به چند نمونه از انواع کره گیاهی موجود در بازار اشاره می‌کنیم:

  • کره گیاهی آی‌شاد: کره گیاهی یکی از محصولاتی است که شرکت تجاری آی‌شاد با استفاده از روغن آفتابگردان و دیگر مواد اولیه با کیفیت در سه نوع (کره گیاهی زرد 10 گرمی، کره گیاهی سفید 10 کیلوگرمی و کره گیاهی زرد 10 کیلوگرمی) تولید می‌کند.
  • کره بادام زمینی: کره بادام زمینی یکی از محبوب‌ترین و لذیذترین فرآورده‌های تولید شده از بادام زمینی است. کره تهیه شده از بادام زمینی به دلیل کالری بالا و همچنین وجود اسیدهای چرب اشباع کمتر برای افرادی که به دنبال غذاهای پرکالری و سالم هستند بسیار توصیه می‌شود. نکته قابل توجه این است که کره بادام زمینی در هر ۱۰۰ گرم در حدود 580 تا588 کیلو کالری انرژی دارد.
  • کره پسته: کره پسته از مغز پسته به همراه شیرین کننده‌های طبیعی مثل عسل یا شهد به دست می‌آید. این محصول نیاز به نگهداری در یخچال ندارد و می‌توان در وعده عصرانه و صبحانه از آن استفاده کرد.
یکی از انواع کره گیاهی کره بادام زمینی است
کره بادام زمینی

 کره حیوانی

 کره حیوانی فرآورده‌ای است که از شیر حیواناتی مانند: گوسفند، گاو و… بدست می‌آید.  این کره یکی از قدیمی‌ترین نوع کره و چربی مورد استفاده بشر است که با مرور زمان نوع تولید آن دست خوش تغییرات بسیاری شده است. برای مشاهده تفاوت کره گیاهی و کره حیوانی می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

 کره زرد و سفید

کره را براساس رنگ می‌توان به دو دسته سفید و زرد تقسیم کرد. در زیر به شرح هر کدام از این فرآورده‌ها می‌پردازیم :

  • کره سفید: کره‌ای‌ست که از دوغ تهیه می‌شود و به همین دلیل دارای رنگ سفید است.
  • کره زرد: از خامه تهیه می‌شود و رنگ متمایل به زرد دارد.
کره زرد یکی از انواع کره است که در وعده صبحانه مصرف می شود
کره زرد

 به طور کلی کره‌های صنعتی چه از نوع گیاهی و چه از نوع حیوانی در اغلب موارد از خامه تهیه می‌شوند.

انواع دیگر کره

کره ترش، کره شیرین، کره تهیه شده از خامه و کره تهیه شده از دوغ، انواع دیگر کره هستند که در زیر به توضیح هر کدام می‌پردازیم:

کره ترش

 با افزودن استارترهای تولید کننده اسیدلاکتیک و مواد معطری مانند: دی اسیل و حرارت دادن خامه به عمل می‌آید. اگر به آن نمک اضافه شود کره ترش بانمک و اگر نمک افزوده نشود کره ترش بدون نمک بدست می‌آید.

کره شیرین

با حرارت دادن خامه کهنه و کره زنی، کره تولید می‌شود. در طی این فرایند دوغ کره (بخش مایع) جدا می‌گردد و کره به عمل می‌آید. طی این عمل امولسیون روغن در آب شکسته شده و تبدیل به امولسیون آب در روغن می‌شود. اگر نمک اضافه شود آن را کره شیرین نمک زده و اگر نمک اضافه نشود آن را کره شیرین بدون نمک می‌نامند.

کره تهیه شده از دوغ

کره‌ای که از دوغ به عمل می‌آید را کره گرفته شده از دوغ می‌نامند. این کره رنگ متمایل به سفید دارد و در اغلب نقاط جهان شناخته شده نیست. کره‌ای که از شیر گاو تهیه شده باشد رنگ آن متمایل به سفید است ولی اگر از شیر پرچرب‌تری (مانند: شیر گاومیش، شتر، بز و…)  تهیه شده باشد رنگ متمایل به زرد دارد.

کره گرفته شده از خامه

کره‌ای که در اغلب فروشگاه‌ها وجود دارد کره گرفته شده از خامه است. این فراوده از هم زدن مداوم خامه بدست می‌آید.

فرایند تولید کره

فرایند تولید کره به دو روش مداوم و غیر مداوم است که در ادامه به توضیح هر کدام می‌پردازیم:

روش مداوم

در روش مداوم از ماشین کره‌زنی استفاده می‌شود. ابتدا خامه را وارد استوانه کره‌زنی می‌کنند؛ این دستگاه با هم زدن مداوم در سرعت‌های مختلف عمل تبدیل خامه به کره را انجام می‌دهد. در طی این فرایند دوغ کره و دانه‌های کره از هم جدا شده وارد قسمت جداسازی (که به آن مالش اولیه گفته می‌شود) می‌شوند. در مرحله بعد دوغ سرد شده دوباره به دستگاه برگردانده شده و دانه‌های کره را شست‌وشو می‌دهد.

بعد از این، کره وارد مرحله فشار دادن و خشک کردن شده و در این قسمت دوغ باقی مانده از کره خارج شده و دانه‌های کره وارد مرحله مالش ثانویه می‌شوند (مالش ثانویه در خلاء صورت می‌گیرد). بعد از این مرحله کره از طریق ظرف نگهداری به سمت ماشین‌های بسته‌بندی هدایت می‌شود.

روش غیر مداوم

 در این روش از گردونه کره‌زنی استفاده می‌شود و مدت کره‌زنی بین ۳۵ تا ۴۵ دقیقه است. در ابتدا روی دریچه شیشه‌ای دستگاه، خامه مثل شیر جریان دارد و سپس کم کم بر روی شیشه دانه‌های کره ظاهر می‌شود. بعد از تشکیل دانه‌های کره سرعت دستگاه را کم می‌کنند و چند دقیقه دیگر به هم زدن ادامه می‌دهند و بعد از مدتی دستگاه را متوقف می‌کنند. دوغ حاصله را خارج و بعد از شستشوی دانه کره به آن نمک اضافه می‌کنند. بعد از مرحله نمک زدن، عمل مالش برای انسجام کره انجام می‌شود.

جمع بندی

 در این مطلب، در مورد انواع کره و چگونگی فرایند تولید کره صحبت کردیم. در حال حاضر در بازار انواع کره وجود دارد که آن را به دو دسته اساسی کره گیاهی و کره حیوانی می‌توان تقسیم کرد. انواع دیگر کره عبارتند از: کره سفید، کره زرد و غیره. نحوه فراوری و تولید کره را هم به دو دسته فرایند تولید مداوم و فرایند تولید غیر مداوم تقسیم می‌کنند. به طور کلی می‌توان گفت که کره‌ها انواع اقسام مختلف دارند که با توجه به نوع ذائقه و سبک زندگی افراد می‌توان آن را انتخاب و مصرف کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

  1. مهسا گفت:

    عالییییی

مقالات مرتبط

رابطه کلسترول و ویتامین دی
رابطه کلسترول و ویتامین دی
همه ما در مورد کلسترول و ویتامین دی مطالب گوناگونی خوانده‌ یا شنیده‌ایم مطالبی که در مورد مضرات و فواید هر کدام از این مواد اطلاعاتی را در اختیار ما قرار... ادامه مطلب
محصولات کره گیاهی آی شاد مناسب رای مصرف روزانه و پخت و پز
محصولات کره گیاهی آی‌شاد
کره گیاهی فراورده‌ای صنعتی است که در سال‌های اخیر در بین اقشار مختلف جامعه جای خود را باز کرده است برای تولید محصولات کره گیاهی روش‌های مختلفی وجود دارد و... ادامه مطلب