5 ویژگی کره و روغن گیاهی آی‌ شاد

کره گیاهی چایگزین مناسب برای کره حیوانی
دسته بندی ها: مقالات و اطلاعیه‌ها 98 بازدید 8
فهرست مطالب

در گذشته کره به فراورده‌ای گفته می‌شد که از شیر گاو، گوسفند و… تهیه می‌شد اما اکنون نوع دیگری از کره هم در بازار عرضه می‌شود که از فراورده‌های حیوانی تهیه نمی‌‌شود. این نوع کره و روغن از روغن هسته گیاهان تهیه می‌شود که به آن کره و روغن گیاهی می‌گویند. در این مقاله قصد داریم خواص کره و روغن گیاهی آی‌شاد را بیان کنیم.

تاریخچه مختصر کره و روغن گیاهی

مارگارین برای اولین بار در سال 1869 در فرانسه تولید شد، و محصولی است که حداقل 80 درصد چربی دارد و از امولسیون آب و چربی تشکیل شده است. در ابتدا این فراورده مورد استقبال قرار نگرفت اما به مرور زمان و بدلایل متعدد (کمتر بودن قیمت، کمتر بودن اسیدهای چرب اشباع و…) جایگاه خود را در بین اقشار مختلف جامعه پیدا کرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد تاریخچه کره گیاهی می توانید به اینجا مراجعه کنید.

5 ویژگی کره و روغن گیاهی آی‌شاد

اسیدهای چرب اشباع کمتر

مارگارین آی‌شاد از روغن آفتابگردان تهیه می‌شود؛ این فراورده از اسیدهای چرب اشباع کمتری برخوردار است و مناسب برای افرادی که چربی خون و کلسترول بالا دارند. روغن آفتابگردان یکی از روغن‌هایی است که در فرمولاسیون ترکیبات چربی برای دستیابی به محصول مناسب استفاده می‌شود.

قابل پخش بر روی نان (قابل استفاده در مصرف روزانه)

یکی از ویژگی‌های فیزیکی مهم مارگارین‌ها این است که حتی زمانی که برای اولین بار از یخچال خارج می‌شوند، قابل پخش شدن هستند. مارگارین سفت‌تر در صنعت نانوایی و مارگارین سخت‌تر با نقطه ذوب بالا در تهیه خمیر پف‌دار استفاده می‌شود. مارگارین سفره آی‌شاد نیز از این قاعده مستثنی نیست.

غنی شده با ویتامین A و D

مارگارین به طور کلی با ویتامین A یا ویتامین‌های A و D غنی می‌شود و رنگ‌هایی مانند بتا کاروتن و کنسانتره روغن نخل برای افزایش رنگ طبیعی به آن اضافه می‌شود. مارگارین آی‌شاد نیز محصولات خود را با ویتامین‌های آ و دی (ویتامین A، ویتامین D) غنی‌سازی می کند تا مصرف کننده ویتامین‌های مورد نیاز محلول در چربی مورد نیاز بدن را تامین کند.

طعم و مزه

چربی‌ها و روغن‌های مورد استفاده در ساخت مارگارین باید ملایم بوده و تاثیری بر طعم محصول نهایی نداشته باشند؛ طعم‌های مورد استفاده در تولید مارگارین از کره گرفته می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های کره گیاهی آی‌شاد، طعم خوب آن به مانند کره حیوانی است و استفاده از روغن و چربی‌ای که طعم نهایی محصول را تغییر نمی‌دهند.

کره گیاهی آی‌شاد با طعم و مزه کره حیوانی مناسب برای مصرف روزانه
کره گیاهی آی‌شاد

رعایت اصول بهداشتی

شرکت مهرفرازآبرود در تمام مراحل تولید و انتقال محصول نهایی به فروشگاه‌ها تمام مراحل بهداشتی را رعایت می‌کند. این شرکت برای انتقال محصولات خود به فروشگاه‌ها از ماشین‌های یخچال دار استفاده می‌کند تا دمای مناسب محصول برای انتقال حفظ شود.

نکات کلی در مورد کره گیاهی

  • در زیر به صورت مختصر و خلاصه نکاتی را در مورد مارگارین و کره گیاهی بیان می‌کنیم:
  • در بسیاری از نقاط دنیا مارگارین سهم بیشتری را نسبت به کره به خود اختصاص داده است.
  • امروزه مارگارین در دستور آشپزی بسیاری از غذاها وجود دارد.
  • رنگ مارگارین به صورت طبیعی سفید است اما در برخی موارد با افزودن رنگ‌های طبیعی رنگ آن را تغییر می‌دهند.
  • مارگارین نیز به مانند کره، حاوی 85 درصد چربی است. چربی کره از نوع چربی حیوانی و چربی مارگارین از نوع روغن‌های گیاهی است.
  • اسیدهای چرب اشباع مارگارین از کره حیوانی کمتر است.
  • کره گیاهی در حقیقت امولسیونی از آب و روغن‌های گیاهی است که در زبان انگلیسی به آن مارگارین (Margarine) می‌گویند.
  • مارگارین سفره جایگزین مناسبی برای مصرف در وعده‌های صبحانه یا عصرانه به‌جای کره است.
  • در تهیه کره گیاهی یا مارگارین به غیر از روغن‌های گیاهی از بتاکاروتن (رنگ طبیعی)، امولسیفایر (برای ترکیب بهتر آب و روغن)، نمک و طعم‌دهنده نیز استفاده می‌شود.
  • کره گیاهی فاقد کلسترول است.
  • ویتامین‌های موجود در کره گیاهی به شادابی و سلامت پوست کمک می‌کند.
  • ویتامین A به جذب آب توسط پوست کمک کرده و در نتیجه مانع از چین و چروک پوست می‌شود.
  • ویتامین A یک آنتی اکسیدان قوی نیز به شمار می‌رود.

موارد ذکر شده برخی از نکات در مورد کره و روغن گیاهی است.

جمع‌بندی

شرکت مهرفراز آبرود با نام تجاری آی‌شاد مارگارین سفره 10 گرمی، مارگارین سفره 100 گرمی و مارگارین سفره 250 گرمی را عرضه کرده تا هم میهنان بتوانند متناسب با میزان مصرف خود کره گیاهی را تهیه و مصرف کنند. در این مطلب سعی شد برخی از ویژگی‌های کره و روغن گیاهی آی‌شاد را بیان کنیم.

منبع

https://www.sciencedirect.com/

https://www.sciencedirect.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مقالات مرتبط