رژیم غذایی برای بیماران قلبی

رژیم غذایی برای بیماران قلبی
دسته بندی ها: مقالات و اطلاعیه‌ها 290 بازدید 7

رژیم غذایی برای بیماران قلبی شامل باید و نباید‌های است که بیمار برای بهبود موظف به رعایت آن هستند. بیماران قلبی رژیم آن‌ها باید سرشار از مواد مغذی باشد و در کنار آن از سبزیجات تازه، میوه، گوشت بدون چربی، ماهی کره گیاهی و… استفاده کنند. این افراد باید از چربی‌های اشباع و اسید‌های چرب ترانس به شدت پرهیز کنند. این برنامه غذایی در کنار ورزش‌های مخصوصی که پزشک به بیمار ارائه می‌دهد کمک کننده است تا سلامت کامل به دست آید.

روغن و کره برای بیمار قلبی

کره مناسب رژیم غذایی برای بیماران قلبی

رژیم غذایی نقش مهمی بر سلامت قلب و عروق دارد. بیماری قلبی شامل مشکل ریتم قلب، گرفتگی عروق، نارسایی قلب، مشکل دریچه و‌… می‌شود. در شرایطی رژیم غذایی برای بیماران قلبی تجویز می‌شود که رعایت آن باعث بهبود سلامت فرد بیمار شود. در بسیاری از بیماری‌های قلبی احتیاج نیست پرهیز غذایی اعمال شود. بیماران قلبی که دچار گرفتگی عروق هستند باید در مصرف مواد لبنی مانند شیر، خامه، کره رعایت کنند زیرا یکی از عوامل بسته شدن شریان‌های قلب مصرف خوراکی‌های چرب و داشتن رژیم‌های غذایی سرشار از چربی است.

مصرف چربی‌های اشباع و چربی حیوانی برای این افراد مضر است و این محصولات غذایی کلا از برنامه غذایی آن‌ها باید حذف شود. کره مناسب جهت استفاده در رژیم غذایی برای بیماران قلبی، کره گیاهی است زیرا بر پایه چربی‌های گیاهی تولید می‌شود. همچنین افرادی که دچار سکته قلبی شده‌اند باید از رژیم غذایی مناسب یا همان رژیم غذایی برای بیماران قلبی پیروی کنند.

بیماران قلبی چه کره ای استفاده کنند

کارشناسان تغذیه به بیماران قلبی توصیه می‌کنند از کره گیاهی استفاده کنند زیرا چربی غیر اشباع و فاقد کلسترول است و جایگزین مناسبی برای کره حیوانی است این کره برای بیماران قلبی ضرر ندارد.

کره گیاهی با کره حیوانی چه تفاوت‌های دارد؟

مدت زمان زیادی است که کره در منازل ما به عنوان وعده صبحانه و در برخی موارد برای سرخ کردن غذا و پخت و پز و حالا در رژیم غذایی برای بیماران قلبی استفاده می‌شود. این ماده غذایی به دو دسته کره حیوانی و کره گیاهی تقسیم می‌شود که هر کدام ویژگی‌های خاص خودش را دارد(برای اطلاعات بیشتر در مورد کره گیاهی می‌توانید به اینجا مراجعه کنید).

کره حیوانی به دلیل مضراتی که برای برخی از افراد جامعه دارد بهتر است استفاده نشود (در رژیم غذایی برای بیماران قلبی هم استفاده نمی‌شود) از این رو تولیدکنندگان محصولی را تولید کرده‌اند که طعم خوشایندی مانند کره حیوانی دارد. اما مضرات آن را ندارد و یک جایگزین سالم و بدون خطر است‌ این جایگزین، کره گیاهی و یا مارگارین نام دارد که دارای اسید‌های چرب غیر اشباع هستند.

کره حیوانی از چربی شیر گاو تهیه می‌شود و چربی آن اشباع است که این کره یکی از عوامل بیماری قلبی به حساب می‌آید. یکی‌دیگر از تفاوت‌های این دو محصول در نوع کلسترول آن‌ها است، کره‌گیاهی از لحاظ قیمتی نسبت به کره حیوانی از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند.

رژیم غذایی بیماران قلبی با مره گیاهی آی شاد

روش‌های تولید کره گیاهی

کره گیاهی یا مارگارین یک محصول غذایی است که بر پایه روغن‌های گیاهی مانند روغن ذرت، روغن آفتابگردان، روغن سویا ساخته می‌شود. مصرف مداوم کره گیاهی میزان کلسترول بدن را افزایش نمی‌دهد. همان طور که اشاره شد کره گیاهی از روغن‌های ساخته می‌شود که در دمای محیط به صورت مایع است. برای اینکه تولیدکنندگان مایع را به صورت جامد تبدیل کنند از دو روش برای تولید آن استفاده می‌کنند.

  • روش هیدروژناسیون چربی غیر اشباع را به چربی اشباع تبدیل می‌کند و در این صورت مارگارین یا همان کره گیاهی تولید می‌شود‌. هیدروژناسیون روشی است که اسید‌های چرب ترانس به وجود می‌آیند و در زیان بار بودن آن‌ها آزمایش‌های اثبات شده‌ای وجود ندارد. هیدروژناسیون یعنی قرار دادن روغن در معرض حرارت بالا، فشار بالا، گاز هیدروژن و ترکیب یک کاتالیزور فلزی.
  • در روش اینتر‌استریفیکاسیون اسید چربی تولید نمی‌شود و کاملا کره گیاهی برای بدن مفید است و همچنین کلسترول بد بدن را از بین می‌برد و روشی نوین است.

چربی غیر اشباع

این گروه غذایی نقش عمده‌ای در سلامت افراد دارند. محصولی که چربی آن غیر اشباع باشد جزو چربی‌های مفید دسته‌بندی می‌شود، برای تنظیم کلسترول مفید بوده و التهاب بدن را تا حدودی کاهش می‌دهد. چربی غیر اشباع از گرفتگی عروق قلب جلوگیری ‌می‌کند این دسته از چربی‌ها در مغزها و روغن‌های گیاهی وجود دارد.

چربی اشباع

چربی‌های اشباع در دمای محیط به صورت جامد هستند و هیچ پیوند دو گانه‌ای در ساختار آن‌ها وجود ندارد. این گروه غذایی فواید و مضرات خاص خودش را دارد. چربی اشباع در گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، میان وعده‌ها مانند کیک، بیسکویت کراکر و… موجود است، در محصولات لبنی هم این نمونه چربی گنجانده شده است.

فواید کره گیاهی

اولین نکته‌ای که برای مصرف کره گیاهی یا مارگارین باید در نظر بگیرید روش تولید آن است و گزینه دیگر بستگی به نوع روغن گیاهی که از آن کره تولید شده است باید توجه کنید‌. اکثر کره‌های گیاهی دارای چربی غیر اشباع هستند که به طور کلی سالم هستند و در مقابل چربی اشباع برای بدن و خصوصا قلب مفید هستند. یکی دیگر از ویژگی‌های این کره این است که کلسترول بد را کاهش می‌دهد.

خرید کره گیاهی آی شاد

در این مقاله شما دریافتید که کدام در  رژیم غذایی برای  بیمار قلبی کدام کره مناسب است. کره گیاهی فواید زیادی دارد به شرط اینکه از تولید کننده‌ای این محصول را تهیه کنید که از بهترین روش برای تولید آن استفاده کند. کره گیاهی آی شاد می‌تواند این نیاز شما را برآورده کند. زیرا در تمام مراحل تولید سعی می‌کند تا بهترین‌ها را تولید کند و از به روزترین روش‌های دنیا استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

  1. کوثر گفت:

    خیلی هم عالی

مقالات مرتبط

در بازار انواع کره وجود دارد که می توانید متناسب با نوع مصرف انتخاب کنید
8 نوع از انواع مختلف کره
یکی از فراوده‌های که نیاز به معرفی ندارد کره است و احتمالا در حال حاضر یکی از انواع این فراورده به شکلی در یخچال شما وجود دارد آیا در مورد کره‌ای با 80 درصد... ادامه مطلب