تاریخچه کره گیاهی در جهان و ایران

آشنایی با تاریخچه کره گیاهی در جهان و ایران
دسته بندی ها: مقالات و اطلاعیه‌ها 557 بازدید 12

در این مقاله به صورت مختصر به شرح تاریخچه کره گیاهی در جهان و ایران پرداخته شده است. در این مطلب سعی شده است تا به شرح مختصری در مورد چگونگی شکل گیری کره گیاهی و پرسه تولید این محصول از ابتدا تا به امروز بپردازیم و سیر تحول تولید این محصول بیان شود.

تولید کره گیاهی در جهان

Hippolyte mege –mouries  شیمیدان فرانسوی در سال 1869 اختراع خود، اولئو مارگارین (که بعدها به مارگارین شهرت یافت) را ثبت کرد. این اختراع نتیجه مستقیم چالشی بود که ناپلئون سوم بنیان نهاد. هدف این چالش تولید کره‌ای ارزان‌تر برای اقشار کم درآمد، نظامیان و طبقات پایین جامعه بود. مژه (Hippolyte mege mouries) با ترکیب چربی گوشت گاو و شیر بدون چربی اولین مارگارین را تولید کرد و این آغاز سفر و تحول جالبی بود که تا به امروز ادامه دارد.

کره گیاهی در ابتدا در کشور فرانسه و برای مصارف روزانه تهیه شد
کره گیاهی و مصرف روزانه

مژه (Hippolyte mege mouries) 3 سال بعد از کشف مارگارین یعنی در سال 1871، کشف خود را به یک شرکت هلندی به نام Juryens فروخت که امروزه اولین تولید کننده مارگارین شناخته می‌شود. این محصول در طی سفر خود دست‌خوش تغییرات بسیاری شد. دهه 1930 تا 1940 کره گیاهی به دلیل رکود اقتصادی در اروپا، جنگ جهانی دوم، ارزان‌تر بودن و کمبود کره حیوانی و همچنین استفاده از روغن دانه پنبه به جای چربی حیوانی محبوبیت بیشتری پیدا کرد.

با اتمام جنگ جهانی دوم، تولید کره حیوانی دوباره آغاز شد، و جنگِ بین صنایع لبنی و تولید کنندگان مارگارین را در پی داشت. صنایع لبنی در آن سال و سال‌های بعد تمام تلاش خود را به کار بردند تا قانون‌گذاران، تولید مارگارین را متوقف کنند. نتیجه این تلاش ممنوعیت فروش این محصول در چند ایالت آمریکا بود. ولی در اواخر سال 1950 یعنی بعد از سه ربع قرن نزاع بین صنایع لبنی و تولیدکنندگان مارگارین پایان یافت.

کره گیاهی بعد از جنگ جهانی دوم رونق بیشتری پیدا کرد
مارگارین و مصارف قنادی

سرانجام کنگره آمریکا قوانین سخت‌گیرانه را از سر راه تولیدکنندگان کره گیاهی (مارگارین) برداشت. همزمان با حذف موانع قانونی، کنگره قلب آمریکا اعلامیه هشداری منتشر کرد. این اعلامیه بیانگر این مطلب بود که کره‌های حیوانی از چربی‌های اشباع بالایی برخوردار هستند که برای قلب و عروق ضرر دارند. بر خلاف کره حیوانی، کره گیاهی از چربی اشباع کمتری برخوردار است. مجموع این عوامل کره گیاهی را به رژیم غذایی خانواده‌های آمریکایی و بعد در سبد غذایی کل دنیا قرار داد.

تاریخچه کره گیاهی در ایران

در اواسط دهه 30 هجری شمسی کره و روغن گیاهی توسط شرکت مارگارین وارد ایران شد. در ابتدا این محصول به شکل روغن مایع تولید شد. بعد از مدتی به صورت روغن نباتی و کره گیاهی به بازار عرضه شد. در ایران نیز به مانند دیگر نقاط جهان مردم نگرش منفی نسبت به این محصول داشتند. علت این نگرش منفی دشواری در تغییر عادت غذایی مردم بود. مردم به طعم و مزه کره حیوانی عادت کرده بودند و از سوی دیگر این محصول را طبیعی نمی‌دانستند برای همین از مصرف این محصول خودداری می‌کردند.

تغییر نگرش مردم نسبت به کره گیاهی یا مارگارین موجب مصرف این محصول شد
کره گیاهی و پخت و پز

اما در مدت زمان کم، روغن و کره گیاهی (مارگارین) جای خود را در بین ایرانیان پیدا کرد. به شکلی که در طی دهه 40 تا 80 مصرف این محصول در ایران حدود 3 برابر شده است. طبق آمار منتشر شده مصرف روغن و کره گیاهی در دهه 40 تا 80 به شرح ذیل است:

  • دهه 1340 حدود 2/5 کیلوگرم
  • دهه 1350 حدود 7/4 کیلوگرم
  • دهه 1360 حدود 8 کیلوگرم
  • دهه 1370 حدود 12 کیلوگرم
  • دهه 1380 حدود 16 کیلوگرم

در طی سال‌های اخیر شرکت‌های بیشتری به تولید این محصول روی آورده‌اند. یکی از این شرکت‌ها، شرکت مهرفراز آبرود با نام تجاری آی‌شاد است. آی‌شاد با تولید محصولاتی چون کره گیاهی سفید با 80 درصد چربی، کره گیاهی زرد با 80 درصد چربی و کره گیاهی 10 گرمی از سال 98 در کنار دیگر تولیدکنندگان این محصول قرار گرفت. محصولات تولید شده توسط این شرکت امروزه برای مصارف صنفی و صنعتی، پخت و پز و در صنایع قنادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع

https://www.britannica.com/biography/Hippolyte-Mege-Mouries

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مقالات مرتبط

رژیم غذایی بدون چربی و کربوهیدرات مضر است یا خیر؟
رژیم غذایی بدون چربی
مطابق استاندارهای جهان، رژیم غذایی بدون چربی می‌تواند مشکلاتی برای بدن ایجاد کند مطابق همین استاندارها هر فرد باید روزانه بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کالری دریافتی بدن... ادامه مطلب