12 خواص روغن آفتابگردان

گیاه آفتابگردان
دسته بندی ها: مقالات و اطلاعیه‌ها 161 بازدید 11
فهرست مطالب

در عصر حاضر صنعت کره و روغن برای تولید فراورده‌های خود، از گیاهان روغنی استفاده می‌کند. روغن‌ آفتابگردان، روغن زیتون، روغن کانولا و… نمونه‌ای از این تولیدات هستند. زیرا این روغن‌ها حاوی اسید چرب غیر اشباع هستند که به سلامت بدن کمک می‌کند و طرفدار بیشتری در بین مردم دارد. این روغن‌ها و کره‌‌های گیاهی به سلامت بدن، پوست و مو هم کمک می‌کنند. مواد اصلی و پایه کره گیاهی آی‌شاد نیز روغن آفتاب‌گردان است.این شرکت برای تولید کره گیاهی مرغوب از بهترین روغن آفتاب‌گردان استفاده می‌کند. در این مقاله به بیان خواص روغن آفتابگردان و چگونگی تولید آن می‌پردازیم.

روغن آفتابگردان چیست؟

روغن آفتابگردان در پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرد.
روغن آفتابگردان

آفتابگردان یکی از معدود گیاهان بومی آمریکا است. طبق برخی از نتایج افراد بومی آمریکا احتمالا در حدود 1000 سال قبل از میلاد مسیح شروع به پرورش و تولید روغن از این گیاه کرده‌اند. در حدود سال 1800 میلادی گیاه آفتابگردان به اروپا و روسیه رسید. این ماده از دانه‌های گیاه آفتابگردان تهیه می‌شود و میزان چربی زیاد این دانه‌ها باعث علاقمندی کشاورزان روسیه به کاشت و بهره‌برداری از این گیاه شد. در حال حاضر روغن آفتاب‌گردان یک ماده غذایی (پخت و پز)، دارویی و درمانی به شمار می‌رود. این روغن در شکل‌های مختلف (کره گیاهی، مایع و جامد) وجود دارد.

روغن آفتاب‌گردان به سه علت یکی از روغن‌های گیاهی محبوب و موجود در آشپزخانه‌ها است. این سه علت عبارتند از:

  • طعم ملایم
  • نقطه ذوب و دود مناسب
  • قیمت مناسب‌تر نسبت به بقیه روغن‌ها

این روغن نسبت به روغن‌های گیاهی دیگر مانند: روغن زیتون، روغن کانولا و… از طعم ملایم و قیمت مناسب‌تری برخوردار است.

انواع دانه آفتابگردان

لازم به ذکر است که دو نوع دانه آفتاب‌گردان وجود دارد:

  1. دانه آفتابگردان شیرین: این دانه خوراکی است و برای گرفتن روغن به کار می‌رود.
  2. دانه آفتابگردان غیر روغنی: این دانه برای تغذیه حیوانات به کار می‌رود و مصرف خوراکی ندارد.
دانه گیاه آفتابگردان که برای تهیه روغن آفتابگردان به کار می‌رود.
دانه آفتابگردان شیرین

خواص روغن آفتابگردان

خواص این روغن خوراکی را می‌توان به دو دسته برای سلامت بدن و برای پوست و مو تقسیم کرد. در زیر به بیان کامل هر کدام می‌پردازیم:

خواص روغن آفتاب‌گردان برای بدن

فواید این ماده خوراکی برای بدن را می‌توان چنین بیان کرد:

تقویت سلامت قلب

این ماده از 80 درصد چربی‌های غیر اشباع تشکیل شده که چربی‌های غیر اشباع به سلامت قلب و عروق کمک می‌کنند. علاوه بر این وجود اسید های چرب غیر اشباع در این ماده به کنترل کلسترول در بدن کمک می‌کند.

تقویت کننده انرژی

روغن آفتاب‌گردان به دلیل این که از چربی‌های غیر اشباع تشکیل شده است، به بالا رفتن انرژی بدن کمک می‌کند. این ماده تخلیه گلیکوژن (Glycogen) از کبد به جریان خون را تسهیل می‌کند (گلیکوژن نوعی قند است که باعث افزایش سریع انرژی می‌شود).

تقویت سیستم ایمنی بدن

این ماده سرشار از آنتی اکیسدان است و موانع غشای سلولی را تقویت می‌کند. تقویت غشای سلولی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و راه ورود باکتری‌ها و ویروس‌ها را به بدن سخت می‌کند. پروتین موجود در این روغن نیز به ساخت و ترمیم آنزیم‌ها کمک می‌کند.

بهبود هضم غذا

این ماده بسیار سبک است و به راحتی جذب و هضم می‌شود. ملین‌های موجود در این ماده از یبوست نیز جلوگیری می‌کند. به طور خلاصه می‌توان گفت این ماده برای دستگاه گوارش بدن مفید است.

پیشگیری از برخی بیماری‌‌ها

یکی از خواص روغن آفتابگردان برای بدن پیشیگیری از بیماری است.
روغن و دانه آفتابگردان

وجود برخی ویتامین‌های موجود در این روغن مانند ویتامین E، ویتامین A و… از ابتلا به بیماری‌هایی مانند: سرطان، آسم، آرتریت و… پیشگیری می‌کند.

علاوه بر موارد گفته شده، وجود برخی مواد معدنی مانند اسید فولیک و منیزیم (که به ترتیب) به بافت سلول‌ها و جلوگیری از گرفتگی عضلات کمک می‌کند.

خواص روغن آفتاب‌گردان برای پوست و مو

روغن آفتاب‌گردان علاوه بر خواص دارویی و درمانی برای بدن، برای پوست و مو نیز بسیار مفید است؛ از این رو در لوازم آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می‌شوند. از خواص این ماده می‌توان به جلوگیری از خشکی پوست و مو، حالت دهنده مو و… اشاره کرد. در زیر به شرح هر کدام از این موارد می‌پردازیم:

خواص آفتابگردان برای مو

افزایش ضخامت مو: این ماده دارای مواد مغذی اسید لینولینک گاما آلفا (Gamma-Linolenic Acid(GLA)) است. از این اسید در درمان ریزش مو، طاسی و آلوسیا آره آتا (Alopeciaareata) یا همان طاسی منطقه‌ای استفاده می‌شود.

پیشگیری از خشکی مو: این ماده از بافت سبکی برخوردار است و به مو جلا داده و از خشکی و وزی مو جلوگیری می‌کند.

حالت دهنده مو: روغن آفتابگردان به دلیل سبک بودن به راحتی می‌تواند به مو حالت دهد و از شکستگی مو جلوگیری می‌کند.

خواص روغن آفتابگردان برای پوست

یکی از خواص روغن آفتابگردان پیشگیری از خشکی مو است.
روغن آفتابگردان

درمان مشکلات پوستی: این ماده به دلیل بافت سبکی که دارد در بسیاری از داروهای بیماری‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاهش علائم پیری زودرس: این روغن به دلیل این که حاوی ویتامین‌هایی مانند: A و E است، یک آنتی اکسیدان قوی به شمار می‌رود. این آنتی اکسیدان و ویتامین‌های موجود در آن، از چین و چروک روی پوست و پیری زودرس پیشگیری می‌کند.

کاهش حساسیت پوست نسبت به آفتاب: این ماده حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن است. بتاکاروتن حساسیت پوست در برابر آفتاب را کاهش می‌دهد. رادیکال‌های آزاد در این ماده به پوست نفوذ کرده و از آفتاب سوختگی و دیگر آسیب‌های ناشی از آفتاب مانند سرطان پوست پیشگیری می‌کند.

درمان آکنه: روغن آفتابگردان حاوی مقادیر زیادی ویتامین A، D، C و کارتنوئیدهایی است که حالت محافظتی برای پوست دارند. این ماده برای پوست به مانند آنتی اکسیدان عمل می‌کند و پوست را از باکتری‌های عامل آکنه خلاص می‌کند.

مواد مغذی ارزش غذایی در 100 گرم
کالری 884 کیلو کالری
کلسترول 0.00 میلی گرم
قند 0.00 گرم
فیبر 0.00 گرم
آب 0.00 گرم
چربی 100.00 گرم
پروتئین 0.00 گرم
کربوهیدرات 0.00 گرم
ویتامین D (ویتامین دی) 0.00 گرم
ویتامین A (ویتامین آ) 0.00 گرم
ویتامین C (ویتامین سی) 0.00 میلی گرم
ویتامین E (ویتامین ای) 41.08 میلی گرم
ویتامین K (ویتامین کا) 5.40 میکروگرم
جدول ارزش غذایی روغن آفتابگردان معمولی

جمع بندی

در این مطلب در مورد روغن آفتابگردان و خواص روغن آفتابگردان صحبت کردیم. این ماده پایه و اساس کره گیاهی آی‌شاد را تشکیل می‌دهد. این روغن همان‌طور که گفته شد دارای خواص متعددی برای پوست، مو و سلامت بدن است و به عبارتی سلامت بدن را تضمین می‌کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد مواد تشکیل دهنده کره گیاهی و روغن آفتابگردان موجود در آن به اینجا مراجعه کنید.

منبع

https://food.ndtv.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

  1. amiri گفت:

    مطالب بسیار عالی و پر محتوا
    سپاس از سایت خوبتون

  2. مهسا گفت:

    چه جالببب!

    ممنون از اطلاعات مفیدی که منتشر می کنید

مقالات مرتبط

رابطه کره گیاهی و سلامت قلب و عروق
رابطه کره گیاهی و سلامت قلب
در این مطلب می‌خواهیم در مورد رابطه کره گیاهی و سلامت صحبت کنیم بحث در مورد این که آیا مارگارین یا کره حیوانی برای سلامت مفیدتر است ادامه دارد کره در واقع یک... ادامه مطلب
یکی از روغن‌های پر مصرف بازار جهانی روغن سویا است
روغن سویا و موارد مصرف آن
یکی از روغن‌های پر مصرف در سال‌های اخیر روغن سویا است حال این که این روغن چیست؟ موارد مصرف آن چیست؟ قیمت روغن سویا و مواردی از این دست چیزی است می‌خواهیم در... ادامه مطلب