رابطه کلسترول و ویتامین دی

رابطه کلسترول و ویتامین دی
دسته بندی ها: مقالات و اطلاعیه‌ها 523 بازدید 9
فهرست مطالب

همه ما در مورد کلسترول و ویتامین دی مطالب گوناگونی خوانده‌ یا شنیده‌ایم. مطالبی که در مورد مضرات و فواید هر کدام از این مواد اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می‌دهند. اما، آیا تا به حال به این موضوع که کلسترول و ویتامین دی با هم ارتباط دارند فکر کرده‌اید؟ آیا کاهش ویتامین دی باعث افزایش کلسترول بد در بدن می‌شود؟ در این مطلب در مورد این موضوع صحبت می‌کنیم که رابطه کلسترول و ویتامین دی چیست؟

ویتامین دی

رابطه کلسترول و ویتامین دی را میتوان در تصیر مشاهده کرد.
کلسترول و ویتامین دی

ویتامین دی (ویتامین D) کارکردهای زیادی در بدن دارد و می‌توان آن را از طریق منابع مختلف دریافت کرد. اما عملکرد اصلی ویتامین دی (ویتامین D) افزایش جذب کلسیم در بدن است. می‌توان ویتامین دی را از طریق رژیم غذایی، مکمل‌های دارویی و یا با قرار گرفتن در معرض نور خورشید دریافت کرد. کمبود این ویتامین در بدن موجب پوکی استخوان می‌شود. از جمله کمک‌هایی که این ویتامین به بدن می‌کند عبارتند از:

  • استحکام استخوان
  • بهبود عملکرد قلب و عروق، ریه‌ها و مجاری تنفسی
  • افزایش عملکرد ماهیچه‌ها
  • پیشگیری از بیماری سرطان و ام اس

برای اطلاعات بیشتر به مطلب ویتامین دی و عوارض کمبود این ویتامین مراجعه کنید.

کلسترول چیست؟

کلسترول یک ماده مومی نرم است که در خون وجود دارد. بدن برای ساخت سلول‌های سالم به کلسترول نیاز دارد. اما اگر میزان کلسترول در خون بیش از حد نیاز بدن باشد موجب آسیب دیدن بدن می‌شود. کلسترول مازاد در بدن، در رگ‌ها رسوب کرده و باعث گرفتگی عروق می‌شود. در نهایت گرفتگی عروق باعث پاره شدن مویرگ‌ها شده و منجر به سکته قلبی و یا مغزی می‌شود. در بدن دو نوع کلسترول وجود دارد. کلسترول HDL یا همان کلسترول خوب و LDL یا همان کلسترول بد. پزشکان و متخصصان تغذیه همواره توصیه می‌کنند مواد غذایی مصرف کنیم که به افزایش کلسترول خوب (HDL) در خون کمک می‌کنند.

برای اطلاعات بیشتر به مطلب کلسترول و هر آنچه درباره آن باید بدانیم مراجعه کنید.

رابطه کلسترول و ویتامین دی

در مورد این که آیا کلسترول و ویتامین دی با هم ارتباط دارند یا نه اطلاعات متناقضی وجود دارد. مطالعات اولیه بیانگر این مطلب بود که سطح ویتامین دی موجود در بدن با سطح کلسترول رابطه معکوس دارد. یعنی افرادی که سطح ویتامین دی پایین‌تری دارند بیشتر در معرض افزایش کلسترول بد (LDL) خون هستند در عوض افرادی که ویتامین دی بدن آن‌ها در حد نرمال و طبیعی باشد، کلسترول خوب (HDL) بدنشان افزایش خواهد یافت. مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین دی به بهبود وضعیت کلسترول در بدن کمک می‌کند. اما در سال 2012 تحقیقات انجام شده نشان داد که مکمل‌های حاوی ویتامین دی حداقل در کوتاه مدت هیچ اثری بر کاهش کلسترول ندارند. بلکه برعکس باعث افزایش LDL خون می‌شود.

در سال 2014 تحقیقات دوباره آغاز شد. نتیجه تحقیقات جدید چیز دیگری را بیان می‌کرد. تحقیقات جدید نشان داد که مصرف همزمان مکمل‌های کلسیم و ویتامین دی (ویتامین D) باعث کاهش سطح کلسترول در زنان یائسه می‌شود. در سال‌های اخیر موسسه سلامت آمریکا با توجه به تمام تحقیقات انجام شده بیان کرد که نتواسته‌اند وجود رابطه بین کاهش یا افزایش کلسترول را با مصرف ویتامین دی اثبات کنند.

جمع بندی

با توجه به مطالب گفته شده می‌توان چنین نتیجه گرفت که هیچ رابطه اثبات شده‌ای بین کلسترول و ویتامین دی وجود ندارد. اما در برخی موارد مشاهده شده که مصرف همزمان مکمل‌های ویتامین دی و کلسترل در بهبود وضعیت HDL خون (به‌ویژه در زنان یائسه) کمک می‌کند. موسسه ملی سلامت آمریکا در سال 2014 نتیجه تحقیقات کلی خود را منتشر کرد. این موسسه اعلام کرد که نتوانسه رابطه مستقیمی بین کلسترول و ویتامین دی پیدا کند. اما بهتر است مکمل‌های ویتامین دی را برای بهبود عملکرد ماهیچه‌ها، قلب و عروق مصرف کرد.

منبع

موسسه ملی سلامت آمریکا، موسسه ملی قلب، ریه و خون (NIH)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

  1. رضا گفت:

    بسیار عالی بود

  2. گودرزی گفت:

    بسیار عالی و پر محتوا

مقالات مرتبط

در بازار انواع کره وجود دارد که می توانید متناسب با نوع مصرف انتخاب کنید
8 نوع از انواع مختلف کره
یکی از فراوده‌های که نیاز به معرفی ندارد کره است و احتمالا در حال حاضر یکی از انواع این فراورده به شکلی در یخچال شما وجود دارد آیا در مورد کره‌ای با 80 درصد... ادامه مطلب