مارگارین سفره (کره گیاهی سفره)؛ مارگارین برای مصارف خانگی

از مارگارین سفره (کره گیاهی سفره) در پخت انواع نان و شیرینی استفاده می‌شود
دسته بندی ها: مقالات و اطلاعیه‌ها 1063 بازدید 11

در طی سال‌های اخیر مارگارین یا همان کره گیاهی به دلایل متعددی به عنوان جایگزین مناسب برای کره حیوانی مورد استقبال قرار گرفت، که به آن مارگارین سفره (کره گیاهی سفره) گفته می‌شود. این مارگارین‌ها برای مصارف خانگی تولید و به بازار عرضه می‌شوند به همین دلیل به این نام معروف هستند. در این مطلب سعی شده تا به شرح مختصری در مورد این فرآورده، تفاوت آن با کره حیوانی، ویتامین‌های موجود در آن و… بپردازیم.

مارگارین سفره چیست؟

مارگارین یا کره گیاهی به طور عمده به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • مارگارین سفره
  • مارگارین صنفی و صنعتی (کره گیاهی صنفی و صنعتی)

حال مارگارین سفره چیست و چه مصارف و کاربردی دارد را در زیر با هم می‌خوانیم.

از مارگارین سفره در وعده های غذایی مانند صبحانه می‌توان استفاده کرد
استفاده از مارگارین در وعده غذایی

کره گیاهی سفره یا مارگارین به کره‌ای گفته می‌شود که تولید کنندگان از دانه گیاهان روغنی مانند: آفتابگردان، پنبه، زیتون، نخل روغنی (پالم) و… به روش هیدروژنه تولید می‌کنند. از این کره در وعده صبحانه و عصرانه و همچنین برای پخت نان، کیک و شیرینی و… نیز استفاده می‌شود. کره و مارگارین هر دو دارای اجزای متفاوتی هستند، اما هر کدام دارای مقادیر زیادی چربی‌های متفاوت (اسیدهای چرب اشباع و اسیدهای چرب غیر اشباع) هستند.

این محصول از 80 درصد چربی برخوردار است. برای این که فرآوده نهایی به مانند کره حیوانی از ویتامین‌های محلول در چربی نیز برخوردار باشند به این کره‌های گیاهی ویتامین آ و دی (ویتامین A و D) نیز می‌افزایند. معمولا در تولید این محصول از طعم دهنده‌‎های مجاز نیز استفاده می‌شود؛ زیرا کره گیاهی طعم و عطر خاصی ندارد، به همین علت از طعم دهنده‌ها استفاده می‌کنند تا طعمی مشابه طعم کره حیوانی را برای مصرف کننده تداعی کنند تا خانواده‌ها بتوانند آن را در سبد غذایی خود بگنجاند و در مصرف روزانه از این کره استفاده کنند.

کره گیاهی سفره برای میان وعده جایگزین مناسبی برای کره حیوانی است
کره گیاهی

شرکت مهرفراز آبرود با نام تجاری آی‌شاد تا کنون دو محصول مارگارین سفره 10 گرمی و 10 کیلویی را به بازار عرضه کرده است. برای مشاهده این محصولات به لینک زیر مراجعه کنید:

https://ishadco.com/category/products/

رد کردن فرضیه‌های غلط و آنچه واقعاً باید بدانید

همیشه به دنبال یک رژیم غذایی سالم و متعادل هستیم و آگاهی از اطلاعات مواد مغذی مصرفی موضوع داغ این روزها است. زیرا همه ما به دنبال آخرین اخبار در مورد حفظ متابولیسم و ایمنی بدن بوده و یکی از این منابع غذایی، مارگارین است. با این حال، در طول سال‌ها در معرض بسیاری از باورهای و شنیده‌های غلط قرار گرفته‌ایم. این باورها ممکن است از طرف دوستان یا بستگان که به ما علاقه دارند منتقل شده باشد. اما در اینجا فرصتی است که تمام حقیقت را بدانید و چیزی جز حقیقت نداشته باشید. بنابراین، کمی صبر پیشه کنید تا اطلاعات درست را کسب کنید. اما این باورهای غلط چیست؟

  • تصور اشتباه 1- مارگارین یک محصول شیمیایی است: این به طرز عجیبی دروغ است! مواد اصلی موجود در مارگارین، چربی‌های گیاهی و آب هستند. مارگارین بی‌خطر است و برای سال ها بخشی از یک رژیم غذایی سالم بوده است.
  • تصور اشتباه 2- چربی‌ها برای ما مضر هستند: درک تفاوت بین خوب و بد مهم است. تمام چربی‌های رژیم غذایی، به مقدار توصیه شده روزانه، برای عملکرد و سلامت بدن ضروری هستند. کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده «بد» و در عین حال بهبود مصرف چربی‌های غیراشباع «خوب» ضروری است. واقعیت این است که چربی‌های رژیمی به دلایل مختلفی در یک رژیم غذایی سالم مورد نیاز هستند. این چربی‌ها انرژی می‌دهند، ویتامین‌های محلول در چربی (اغلب ویتامین‌هایی مانند A، D و E) را تامین می‌کنند. کره گیاهی سفره به بهبود مصرف چربی‌های غیراشباع «خوب» کمک می‌کند.
  • تصور اشتباه 3- مارگارین سرطانی‌زا است: این یفرضیه از همه مشهورتر است. به زبان ساده: این درست نیست. تغذیه خوب چیزی است که واقعا برای پیشگیری از بیماری مزمن اهمیت دارد. یک رژیم غذایی متعادل سالم که سرشار از غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات است، بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی است. چربی‌های غیراشباع مانند امگا 3 و چربی‌های تک غیراشباع مانند آنهایی که در پخش چربی فلورا یافت می‌شوند در واقع با کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های خاص مرتبط هستند. تمام موادی که برای تهیه مارگارین یا پخش چربی استفاده می‌شود توسط کارشناسان علمی در سراسر جهان بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. تولید مارگارین اساساً یک فرآیند مخلوط کردن و خنک کردن است و این فرآیندها تغییراتی را در مواد تشکیل دهنده ایجاد نمی‌کنند. از این رو، زمان آن فرا رسیده است که این افسانه را کنار بگذارید و شروع به انتشار حقیقت به دوستان و همسایگان خود کنید.

چرا گره کیاهی (مارگارین سفره)

حال شاید این سوال را از خود بپرسید که چرا کره گیاهی سفره امروز مصرف بیشتری دارد و جایگزین کره حیوانی شده است. پاسخ به این سوال به طور مختصر کمی دشوار است. اما می‌توان به طور مختصر به دلایلی مانند: قیمت مناسب، اسیدهای چرب اشباع کمتر، مناسب برای پخت نان، کیک و شیرینی و… اشاره کرد که در زیر به شرح هر کدام می‌پردازیم:

قیمت مناسب

یکی از مهم‌ترین دلایل جایگزینی مارگارین به جای کره حیوانی، پایین‌تر بودن قیمت آن است. همان‌طور که در مقاله تاریخچه کره گیاهی شرح داده شد، عدم هماهنگی عرضه و تقاضا و قیمت پایین‌تر این محصول نسبت به کره حیوانی موجب رونق این محصول شد. به عبارتی دیگر می‌توان گفت پایین بودن قیمت این محصول نسبت به محصول مشابه (کره حیوانی) باعث شد این محصول به سبد خانوار راه پیدا کند.

اسیدهای چرب اشباع

به طور کلی چربی‌ها به دو دسته اسیدهای چرب اشباع و اسیدهای چرب غیر اشباع تقسیم می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهد که اسیدهای چرب اشباع موجود در کره گیاهی کمتر از کره حیوانی است. اسیدهای چرب اشباع موجب بالا رفتن کلسترول خون و گرفتگی عروق و در نتیجه سکته قلبی می‌شود. در نتیجه یکی از دلایلی که مارگارین جایگزین کره حیوانی شد حفظ سلامت و دوری از اسیدهای چرب اشباع است.

مارگارین سفره مناسب برای مصرف روزانه، پخت و پز و...
مارگارین سفره

محصولی مناسب برای افراد گیاهخوار (وگان)

در تولید مارگارین یا کره گیاهی از هیچ فراوده حیوانی استفاده نمی‌شود به همین دلیل افراد گیاهخوار به راحتی می‌توانند از این محصول استفاده کنند. افراد وگان در مصرف روزانه خود مانند: وعده صبحانه، عصرانه، پخت غذا و… از این محصول استفاده می‌کنند.

کلسترول بسیار پایین

کره گیاهی یا مارگارین سفره به دلیل این که سطح کلستروا آن بسیار پایین است گزینه‌ی مناسبی برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی است.

مناسب برای پخت نان، کیک و شیرینی

بسیاری از بانوان و آشپزها از مارگارین سفره در پخت کیک و شیرینی‌های خانگی خود استفاده می‌کنند. زیرا این محصول به راحتی با ذرات آرد ترکیب شده و باعث می‌شود هوای بیشتری در خمیر وجود داشته باشد. این هوای بیشتر باعث می‌شود محصول نهایی از بافتی نرم و لطیف برخوردار باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد روغن صاف می‌توانید به آدرس https://ishadco.com/blog/1620/confectionery-oil/ مراجعه کنید.

سخن آخر

در این مقاله در مورد مارگارین سفره (کره گیاهی سفره) برای مصارف خانگی صحبت کرده‌ایم. همان طور که ذکر شد این فرآورده در سال‌های اخیر به دلایل متعددی از جمله : قیمت مناسب، اسیدهای چرب اشباع کمتر و… جایگزین مناسبی برای کره حیوانی به شمار می‌رود. موارد مصرف کره گیاهی در قنادی‌ها برای پخت کیک و شیرینی و انواع نان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در منزل برای مصرف در وعده‌های غذایی و پخت انواع نان، کیک و شیرینی. برای تهیه مارگارین سفره 10 گرمی آی‌شاد می‌توانید به اینجا مراجعه کنید. همچنین برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع کره و روغن می توانید به مقاله دانستنی های مفید درباره کره و روغن قنادی مراجعه کنید.

منبع

https://www.blueband.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

مقالات مرتبط