تاریخچه شیرینی کره ای،‌ شیرینی محبوب ایرانیان

تاریخچه شیرینی کره ای در ایران و اروپا
دسته بندی ها: مقالات و اطلاعیه‌ها 359 بازدید 4 دقیقه 10

آشپزی کردن به خصوص شیرینی‌پزی یک هنر است. طعم‌ها و مزه‌ها هستند که لحظه‌های ما را ویژه‌تر می‌سازند. کیک و شیرینی‌ها طعم خوشایندی دارند و دل‌کندن از آن‌ها واقعا سخت است. اما آنچه در این مقاله می‌خواهیم به بررسی آن بپردازیم تاریخچه شیرینی کره ای یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌ها است و ببینیم این شیرینی مخصوص چگونه وارد صنعت قنادی و شیرینی‌پزی شده است.

شیرینی‌ها معمولا با چند ماده غذایی آرد، شکر، تخم‌مرغ، وانیل که مواد تشکیل دهنده اولیه کیک و شیرینی هستند درست می‌شوند. در این میان یک ماده‌ یا اسانس افزوده می‌شود و آن شیرینی را خاص می‌کند مانند کره، دارچین، زعفران، کشمش، نارگیل و بسیاری طعم‌های دیگر.

تاریخچه شیرینی کره ای در ایران

تولید شیرینی به باستان قدیم و تولید کره و استفاده آن به هزاران سال قبل برمی‌گردد و به عنوان محصول خوراکی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گرفت. در دوران هخامنشی پادشاهان برای ضیافت‌های خاص به قنادان دستور می‌دانند تا شیرینی کره ای آماده کنند و در آن دوران ایرانیان علاوه بر مصرف گوشت، نان، لبنیات و… از شیرینی نیز استفاده می‌کردند و خرما، انجیر و عسل شیرین کننده کیک‌هایشان بود. پس تاریخچه شیرینی کره ای بر می‌گردد به دورانی که انسان‌ها با مفهوم و پخت شیرینی آشنا شدند.

شیرینی کره ای باب میل ایرانیان

 

تاریخچه شیرینی کره ای در اروپا

به‌طور کل تاریخچه شیرینی و تاریخچه شیرینی کره ای در اروپا، کمتر از آسیا است زیرا ماده شیرین‌ کننده مانند عسل و شکر دیرتر به این سرزمین راه پیدا کرده بود. اولین مصرف شکر به آسیای شرقی برمی‌گردد و زودتر از سایر بازارها در بازارهای کشورهای آسیایی وارد شد، در اوایل فقط مخصوص طبقات اشراف زاده و ثروتمندان بود.

در میان جنگ‌ها و کشور گشایی‌هایی که در آن زمان رخ می‌داد انواع ادویه و شکر در بازار اروپا راه پیدا کرد. در دوران رنسانس مربوط به قرن ۱۴ میلادی دستور پخت انواع شیرینی کره ای، بیسکویت، کیک و… با یادگیری تکنیک‌های پخت‌وپز آسیایی در شهرهای اروپایی رواج پیدا کرد. در نتیجه تاریخچه شیرینی کره ای در اروپا کمتر از آسیا است.

 

استفاده از کره گیاهی در کیک و شیرینی

در گذشته برای تولید شیرینی کره ای از کره حیوانی استفاده می‌شده است تا زمانی که کره گیاهی جایگزین کره حیوانی شد که آن هم داستان جالب خود را دارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد تاریخچه کره گیاهی (مقاله) می‌توانید روی لینک کلیک کنید. امروزه بیشتر قنادان ترجیح می‌دهند از کره گیاهی به جای کره حیوانی در پخت شیرینی کره ای و دیگر انواع کیک و شیرینی استفاده کنند که علت آن را در ادامه شرح خواهیم داد.

فواید افزودن کره گیاهی در شیرینی

تا اینجا در مورد تاریخچه شیرینی کره ای و جایگزین شده کره گیاهی به جای کره حیوانی صحبت کردیم حال به این می‌پردازیم که کره گیاهی چه فوایدی برای کیک و شیرینی دارد که این چنین در بین قنادان جایگاه خود را پیدا کرده است:

  • برای پخت شیرینی یکی از فاکتورهایی که باعث بافت و طعم خوشایند شیرینی و یا کیک می‌شود، کره گیاهی آن است. بهتر است برای تهیه شیرینی کره ای در حالت جامد باشد اما برای تهیه کیک بهتر است ذوب شود و با افزودن به این روش‌ها در طعم آن تغییری ایجاد نمی‌شود اما بافت کیک و شیرینی عالی می‌شود.

شیرینی کره ای با کره گیاهی

  • کره گیاهی کمک می‌کند تا تشکیل حباب هوا در خمیر عالی انجام شود و پف آن بهتر شود به نوعی هوازدایی مطلوبی انجام می‌دهد.
  • با مخلوط کردن کره با آرد از پیوستگی زنجیره گلوتن جلوگیری کنید کره گیاهی بافت کشسان، ترد، پوک و شکننده می‌دهد.
  • کره به دلیل چربی‌های که دارد رطوبت خاصی به کیک و شیرینی می‌دهد و از بیات شدن آن‌ جلوگیری می‌کند.
  • چربی کره باعث می‌شود هنگام پخت گرما به صورت یکنواخت در تمام نقاط خمیر پخش شود.
  • در بین انواع کره برای پخت شیرینی کره گیاهی یا مارگارین بهترین است‌.

کره گیاهی چست؟

اما کره گیاهی چیست و چگونه تولید می‌شود چیزی است که در این بخش به بیان آن خواهیم پرداخت. کره گیاهی بر پایه روغن‌های گیاهی مانند آفتابگردان، پنبه و… تولید می‌شود و دارای طعمی خوشایند است. کره حیوانی در حدود ۷۰ درصد چربی دارد و به دلیل این که ویتامین‌های کره حیوانی را ندارد در فرایند تولید ویتامین‌ها را به آن اضافه می‌‌کنند.

مواد اولیه شیرینی کره ای کره است

این کره به دلیل این که به مانند کره حیوانی اسیدهای چرب اشباع ندارد برای بیماران مبتلا به گرفتگی عروق قلبی و بیماران دیابتی مفید است. از این محصول به تنهایی در وعده صبحانه و یا میان وعده با انواع مربا و عسل در سفره ایرانی‌ها استفاده می‌شود. همچنین در انواع غذاهای خورشتی، پلو، سرخ‌کردنی و… نیز می‌توانید از این محصول استفاده کنید.

کلام آخر

آنچه در این مطلب به بررسی آن پرداختیم تاریخچه شیرینی کره ای در ایران و اروپا است اما همان‌طور که در مطالب بالا گفته شد نمی‌توان تاریخ دقیقی برای آن بیان کرد. در ادامه نیز به جایگزینی کره گیاهی به جای کره حیوانی در پخت انواع کیک و شیرینی به ویژه شیرینی کره ای و علل آن پرداختیم. همچنین به این مطلب نیز پرداختیم که تاریخچه شیرینی کره ای در آسیا قدمت بیشتری دارد. شرکت مهرفرار آبرود تولید کننده کره گیاهی آی شاد و کره حیوانی فرینام امیدوار است این مطلب مفید واقع شده باشد.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

  1. کوثر گفت:

    عالییی

مقالات مرتبط

رابطه کلسترول و ویتامین دی
رابطه کلسترول و ویتامین دی
همه ما در مورد کلسترول و ویتامین دی مطالب گوناگونی خوانده‌ یا شنیده‌ایم مطالبی که در مورد مضرات و فواید هر کدام از این مواد اطلاعاتی را در اختیار ما قرار... ادامه مطلب