طرز تهیه پیده به روشی آسان با طعمی عالی

طرز تهیه پیده - کره گیاهی آی شاد
دسته بندی ها: غذای ملل, آشپزی با آی‌شاد 313 بازدید 7

پیده یکی از غذا‌های معروف و  مخصوص ترکیه است. این غذای خوشمزه بسیار پرطرفدار و دوست‌داشتنی بوده و درست کردن آن  تخصص و وقت زیادی نمی‌خواهد. پیده برای وعده ناهار، شام و دور‌همی دوستانه بسیار گزینه مناسب و غذا شیکی به حساب می‌آید. علاوه بر اینکه طعم خوشایندی دارد، ظاهر زیبای این غذای ترکی هوس برانگیز  نیز است. پیده از دو بخش تهیه می‌شود مواد میانی که شما برای ترکیب آن مجاز هستید طبق سليقه خود مواد اضافه کنید و مواد خمیری پیده که بسیار لطیف و خوشمزه است‌.

طرز تهیه غذای لذیذ ترکی

مواد لازم پیده

برای آماده شدن مواد میانی و خمیری مواد لازم زیادتر از حد معمول است اما همه مواد اولیه در دسترس شما است‌ با این مقدار دو عدد پیده بزرگ دارید که برای ۴ نفر مناسب است.

آمورش و طرز تهیه پیده غذای محبوب ترکی

·       مواد میانی پیده

گوشت چرخ شده: ۳۰۰ گرم

پیاز خرد شده: ۱ عدد متوسط

سیر رنده شده: ۲ عدد

فلفل دلمه: ۱ عدد کوچک

گوجه فرنگی: ۱ عدد

رب گوجه: ۱ قاشق غذا خوری

ادویه: فلفل و زردچوبه به میزان لازم‌

مواد خمیری پیده

آرد: سه پیمانه

مخمر فوری: ا قاشق غذاخوری

نمک: ۲ قاشق چای‌خوری

شکر: ۱ قاشق چای‌خوری

آب ولرم: ۱ پیمانه

کره گیاهی آی شاد: ۱۵۰ گرم

زرده تخم‌مرغ: ۱ عدد

·       تجهیزات مورد نیاز برای درست کردن پیده

فر، کاغذ روغنی، وردنه، تخته کار

طرز تهیه پیده

برای این که پیده شما آماده شود دو محله را برای تهیه آن باید طی کنید. مرحله اول آماده کردن خمیر و مرحله دوم آماده کردن مواد میانی.

·       آماده سازی خمیر پیده

برای تهیه خمیر پیده مراحل زیر را به ترتیب طی کرده و تمام نکات را رعایت کنید.

گام اول: مخمر فوری را به همراه یک قاشق شکر مخلوط می‌کنیم بهتر است در ظرف شیشه‌ای خمیر مایه را عمل بیاورید.

گام دوم: آب ولرم را به ظرف مورد نظر اضافه می‌کنید (آب باید وقتی انگشت اشاره را در آن فرو می‌کنیم گرمای آن به میزانی باشد که دست نسوزد و بتوانید انگشت را در این آب نگه دارید) بعد از اضافه کردن آب به مخمر در ظرف را ببندید و در جای گرم قرار دهید.

گام سوم: بعد از ده دقیقه باید مخمر در سطح آب به صورت کف در آمده باشد ،در غیر این‌صورت مخمر خراب بوده و نباید به مواد خمیری اضافه کنید زیرا خمیر به هیچ عنوان پف نمی‌کند.

گام چهارم: بعد از اینکه خمیرمایه آماده شد در ظرفی تمیز ( بهتر است استیل باشد) آرد الک شده، کره گیاهی آی شاد آب شده، یک قاشق چای‌خوری نمک و خمیر مایه را اضافه کنید. اول مواد را با قاشق مخلوط کنید در این قسمت شاید بیشتر آرد احتیاج داشته باشید تا زمانیکه خمیر به حالت انسجام نرسیده است کم‌کم آرد را اضافه کنید.

 قاشق را کنار بگذارید و با دست خمیر را ورز دهید زمانی که خمیر به دست نچسبید دیگر آماده است و احتیاج نیست آرد اضافه کنید.کره باعث می‌شود که این خمیر لطافت خاصی داشته باشد و بافت نرمی به آن می‌دهد.

گام پنجم: خمیر آماده شده را در ظرف جمع کنید و روی ظرف را با سلفون بپیچید حدود ۴۵ تا ۶۰ دقیقه احتیاج است خمیر استراحت و پف کند.

طرز تهیه پیده گوشت ترکی

·       آماده سازی مواد میانی پیده

تهیه مواد میانی بسیار آسن و به مانند سس لازانیا است که در ادامه آن را شرح خواهیم داد:

گام اول: یک عدد پیاز خرد شده را درون ظرف بریزید بعد  از اینکه سبک شد به آن روغن اضافه کنید و اجازه دهید سرخ شود.

گام دوم: گوشت چرخ شده و سیر را اضافه کنید، در این مرحله گوشت نباید خیلی بپزد یک مقدار که تفت خورد  فلفل تند و زردچوبه را اضافه کنید. حال رب و گوجه فرنگی به همراه فلفل دلمه را در همین مرحله اضافه کنید. (بهتر است گوجه‌فرنگی رنده شده باشد). این مواد در حدی که آب گوجه خشک شود باید روی گاز بماند و نباید گوشت‌ زیادی بپزد. نمک را در آخر اضافه کنید اگر نمک را در اوایل اضافه کنید گوشت سفت می‌شود.

گام سوم: مواد خمیری و میانی پیده اکنون آماده است. فر را روی درجه ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و بگذارید گرم شود.

گام چهارم: تخته کار و وردنه را در دسترس قرار دهید. پف خمیر را بگیرید و آن را روی تخته کار پهن کنید، بهتر است اول سطح آن را آرد پاشی کنید تا زمانی که به سینی فر می‌خواهید منتقل کنید با مشکل روبه‌رو نشوید. خمیر را با وردنه صاف کنید زمانی که خمیر باز می‌شود قطر آن باید حدود نیم سانتی‌متر باشد. با کاتر یا چاقو به شکل بیضی آن را برش دهید.

گام پنجم: مواد گوشتی را بر روی خمیر پهن کنید، خمیر باید به صورتی جمع شود که دو طرف آن به حالت چشم در بیاید. یعنی دو طرف خمیر تیز باشد و وسط آن به صورت دایره مانند باشد، با دست  چرب  خمیر را به حالت گفته شده فرم دهید. قسمت وسط خمیر حدود یک سانت روی مواد را باید بپوشانند و مابقی آن باید بدون خمیر باشد. بعد از اینکه به دقت خمیر را پیچیدید زرده تخم‌مرغ را هم بزنید تا از حالت لختگی در بیاید و  آن را  رومال کنید. در صورت تمایل سیاه دانه در این مرحله می‌توانید اضافه کنید.

گام ششم: سینی فر را که گرم شده است بر روی آن کاغذ روغنی در ابعاد مناسب خود سینی پهن کنید. پیده را بر روی کاغذ روغنی جابه‌جا کنید و در فر از قبل گرم شده انتقال دهید.باید در طبقه وسط آن را قرار دهید و بعد از گذشت ۲۵ الی ۳۰ دقیقه به پیده سر بزنید. اگر روی آن طلایی شده بود دیگر پیده شما آماده است در کنار عزیزانتان از خوردن آن لذت ببرید. این غذای لوکس و خوشمزه ترکیه‌ای را از دست ندهید. خیلی راحت می‌توانید پیده را درست کنید.

طرز تهیه غذاهای خوشمزه با آشپزخانه آی شاد

نکات قابل توجه در طرز تهیه پیده

در تمام مراحل کار به نکاتی که در ادامه گفته می‌شود توجه داشته باشید:

  • همان طور که اشاره شد مواد اصلی این غذا گوشت است، اما شما می‌توانید هر ترکیب دیگری که می‌خواهید به خمیر اضافه کنید. مانند :سوسیس، سبزیجات، سیب زمینی و…مانعی ندارد تغییر ایجاد کنید.
  • برای این خمیر بهتر است از آرد قنادی استفاده شود، در این صورت نان پیده ترد و لطیف‌تر می‌شود.
  • پیده اصل ترکی فلفل دلمه ندارد، اما ذائقه ما ایرانیا این مدل غذا‌ها را با فلفل دلمه بهتر می‌پسندد شما می‌توانید فلفل‌دلمه را حذف کنید.
  • خمیر مایه فوری را می‌توانید بدون اینکه عمل بیاورید در خمیر اضافه کنید، اما برای اطمینان بیشتر که خمیر مایه سالم است یا خیر باید عمل بیاورید و بعد آن را اضافه کنید.
  • بهتر است خمیر و مایه میانی پیده همان لحظه آماده شود. اما اگر وقت کافی نداشتید می‌توانید خمیر را شب قبل درست کنید و بدون اینکه پف آن را بگیرید در یخچال بگذارید.
  • شما می‌توانید از روغن زیتون استفاده کنید و کره را حذف کنید، اما کره کیفیت و طعم نان پیده را جذاب‌تر می‌کند.
  • ‌اگر به این رسپی پنیر پیتزا اضافه کنید دیگر طعم آن به کلی عوض می‌شود و تقریبا شبیه پیتزا می‌شود بهتر است این کار را انجام ندهید.
  • پیده را به شکل کوچک و لقمه‌ای هم می‌توانید درست کنید این مدل برای کودکان بسیار جذاب و دوست‌داشتنی‌تر است.
  • مواد میانی باید خنک شود بعد به خمیر اضافه شود اگر این نکته را رعایت نکنید نان پیده به خوبی پف نمی‌کند و حالت خمیری یه خود می‌گیرد.
  • اگر فر شما نان را خشک می‌کند بهتر است یک ماست‌خوری یا لیوان نشکن را تا نصفه آب کنید و درون فر قرار دهید این کار باعث می‌شود تا رطوبت به نان برسد و از خشک شدن آن جلوگیری می‌کند.

امیدوارم که طرز تهیه پیده، این غذایی محبوب کشور ترکیه برای شما مفید واقع شده باشد و از طعم آن لذت ببرید. برای خرید کره گیاهی می‌توانید به بخش محصولات سایت کره گیاهی آی‌شاد مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

  1. کوثر گفت:

    خیلی هم عالی

مقالات مرتبط