طرز تهیه دسر لوکوم پرتقالی

طرز تهیه دسر لوکوم پرتقالی
دسته بندی ها: آشپزی با آی‌شاد, دسر 128 بازدید 7

لوکوم پرتقالی یک دسر جذاب و بسیار ساده است و شما به راحتی می‌توانید در منزل لوکوم با کیفیت در طعم‌های مختلف درست کنید. امروز قصد داریم لوکوم پرتقالی را به شما عزیزان آموزش دهیم، اگر تمام نکات را به درستی رعایت کنید مطمئن باشید مانند نمونه‌های بیرونی می‌توانید درست کنید و لذت ببرید. طعم پرتقالی این دسر برای همه بخصوص بچه‌ها جذاب و دوست‌داشتنی است.

یکی از جذابیت‌های این دسر در دسترس و ارزان بودن مواد اولیه آن است. برای تهیه مواد اولیه نیاز نیست وقت زیادی بگذارید احتمالا در هر خانه‌ای موجود است در صورت نداشتن بعضی از مواد با رفتن به سوپر مارکت محله می‌توانید آن را تهیه کرده و نسبت به درست کردن آن اقدام کنید. این دسر جز دسرهای ترکی دسته‌بندی می‌شود.

لوکوم پرتقالی و طرز تهیه لوکوم پرتقالی مخصوص ترکیه در خانه

مواد لازم برای تهیه لوکوم پرتقالی

زمان آماده سازی این دسر دوست داشتنی بین ۲ الی 5 ساعت است. البته ۲ ساعت تمام شما درگیر درست کردن این شیرینی نیستید. تنها زمانی که از شما می‌برد ۳۰ الی ۴۰ دقیقه است بقیه زمان ذکر شده صرف خنک شدن و آماده شدن آن می‌شود. این شیرینی سریع‌تر از آنچه که فکر کنید آماده می‌شود.

لوکوم بعد از آماده شدن به صورت ژله‌ای در می‌آید البته بافتی سفت‌تر از ژله دارد. خب بریم سراغ بخش جذاب یعنی آماده کردن لوازم این دسر خوشمزه.

  • نشاسته ذرت: ۶ قاشق سر پر
  • آب پرتقال: ۲ لیوان
  • شکر: ۱ لیوان سرخالی
  • وانیل: نوک قاشق چای‌خوری
  • کره گیاهی آی شاد: ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر قند: نصف فنجان
  • میخک: یک عدد پودر شده در صورت دلخواه

طرز تهیه لوکوم پرتقالی

مرحله اول: برای اینکه دو لیوان آب پرتقال داشته باشید باید ۳ الی۴ عدد پرتقال را پوست بگیرید و سپس برش دهید، حتما هسته‌های آن گرفته شود. بعد از این مرحله پرتقال‌ها را درون غذاساز بریزید تا کاملا میکس شوند. درون ظرفی صافی ریز قرار دهید و کم‌کم پوره‌ها را اضافه کنید و اجازه دهید آب از تفاله کاملا جدا شود، حالا شما دو لیوان آب پرتقال طبیعی درجه یک دارید.

طرز تهیه لوکوم پرتقالی را در آشپزخانه آی شاد یاد بگیرید

مرحله دوم: یکی از پره‌های هم‌زن برقی را بردارید، بهتر است برای هم‌زدن لوکوم پرتقالی از این وسیله استفاده کنید. زیرا هم بهتر هم می‌خورد هم پره‌های باز باعث می‌شود هوا میان مواد در گردش باشد. در ظرف مناسب آب پرتقال و ۴ قاشق غذاخوری نشاسته ذرت را با یکدیگر مخلوط کنید ۲ قاشق باقی می‌ماند، آن‌ها را در مرحله پایانی نیاز داریم. سپس این ترکیب را روی شعله ملایم قرار دهید به آرامی هم بزنید تا مخلوط یک‌دستی داشته باشید. بعد از گذشته ۸ الی ۱۰ دقیقه مواد شما شروع به تغییر رنگ می‌کند و کدر می‌شود.

مرحله سوم:  دست از هم زدن برندارید  اگر وقفه در کار ایجاد شود نشاسته ذرت خیلی زود ته می‌گیرد. هر زمان دیدید که مواد دارد به غلظت می‌رسد شکر را در دو مرحله اضافه کنید و همچنان هم‌بزنید. مواد کم‌کم بعد از اینکه شکر حل شد رنگش مجدد شفاف می‌شود و با گذشت چند دقیقه به انسجام مورد نظر می‌رسد. مخلوط به دست آمده باید یک‌دست و خمیری شفاف باشد.

مرحله چهارم: حالا نوبت اضافه کردن وانیل است. در انتهای کار این ماده اضافه می‌شود زیرا عطر آن بیشتر در لوکوم پرتقالی باقی می‌ماند. برای اینکه اطمینان پیدا کنید خمیر لوکوم پرتقالی به قوام مورد نظر رسیده است، در یک فنجان آب سرد بریزید مقداری از مواد در فنجان ریخته و بعد از چند ثانیه خمیر را بردارید اگر توانستید با انگشتان این خمیر را بردارید یعنی آماده است. گاز را خاموش کنید و مواد را از روی شعله بردارید.

مرحله پنجم: کف قالب مورد نظر را با کره گیاهی آی شاد چرب کرده و سپس خمیر لوکوم پرتقالی را به ظرف جدید منتقل کنید. یک قاشق برداشته، پشت قاشق را چرب کرده و سطح لوکو‌م‌ها را صاف کنید. اگر قاشق را چرب نکنید روی شیرینی شما یک‌ دست نمی‌شود و مواد به قاشق هم می‌چسبد. بعد از این مرحله اجازه دهید لوکوم پرتقالی شما در محیط آشپزخانه قرار گیرد و به آرامی خنک شود و به انسجام کامل برسد. این قسمت تقریبا ۲ ساعت طول می‌کشد.

مرحله ششم: یک پلاستیک زیپ کیپ تمیز بردارید، اگر زیپ کیپ در دسترس نبود می‌توانید از نایلون معمولی استفاده کنید. پودر قند و ۲ قاشق نشاسته ذرت را به همراه میخک پودر شده مخلوط کنید، در پلاستیک را ببندید و خوب مخلوط کنید تا یک دست شود.

مرحله هفتم: خب نوبت لوکوم‌ها است، با گذشت زمان ذکر شده دیگر آماده شده‌اند. دیگر برش دادن این دسر کاملا به سلیقه خودتان بستگی دارد .می‌توانید مربع، مستطیل، دایره و… برش دهید. معمولا لوکوم‌ها به صورت مربع‌های حبه‌ای مانند برش داده می‌شوند. لوکوم پرتقالی را روی تخته برش قرار دهید اگر نمی‌توانید به اندازه دقیق برش دهید از خط‌کش فلزی تمیز استفاده کنید.

مرحله هشتم: در مربع‌های ۳ در ۳ برش دهید. مقداری از این مربع‌ها را بردارید و درون پلاستیک پودرقند‌ قرار دهید حسابی تکان دهید تا تمام سطح لوکوم  پرتقالی به پودر‌قند آغشته شود. با انجام دادن دقیق مراحل فوق به راحتی شما یک دسر خوشمزه درست کرده‌اید. درون ظرف سرو بریزد و در کنار عزیزانتان میل کنید و از طعم آن لذت ببرید. این دسر را می‌توانید در ظرف‌های فلزی مخصوص بریزید و به دوستان خود هدیه دهید.

لوکوم پرتقالی کاملا خانگی را با عطر و طعم فوق العاده درست کنید.

نکات کاربردی

  • در صورت تمایل می‌توانید از انواع عصاره میوه و انواع مغزها برای تهیه این دسر استفاده کنید.
  • دقت کنید نشاسته ذرت با نشاسته گل متفاوت است از نشاسته ذرت حتما استفاده کنید.
  • همان طور که در بالا تاکید کردم مجددأ یادآوری می‌کنم حرارت باید کم باشد، پس صبور باشید.
  • اگر خواستید لوکوم با میوه‌های ترش درست کنید برای اینکه طعم بهتری داشته باشد از مقداری شکر استفاده کنید.
  • به هیج وجه لوکوم پرتقالی گرم را برش ندهید.
  • لوکوم‌ها را به مدت ۱۵ روز می‌توانید درون یخچال نگهداری کنید.
  • زمانی که نشاسته ذرت را با آب پرتقال می‌خواهید مخلوط کنید اول باید نشاسته درون ظرف بریزید و آب پرتقال را کم‌کم اضافه کنید و هم بزنید تا نشاسته به صورت گوله در نیاید.
  • برای اینکه هنگام هم‌زدن مواد به پره نچسبد کافی است قبل از شروع کار، پره‌های فلزی راکاملا چرب کنید و بعد از اتمام کار با یک ضربه مواد به راحتی از پره‌ها جدا می‌شوند.
  • برای اینکه لوکوم‌ پرتقالی زودتر خنک شود، آن‌ها را در یخچال قرار ندهید زیرا سفت و خشک می‌شوند.
  • اگر برای سرد شدن آن‌ها خیلی عجله دارید در محیط خنک‌تر قرار دهید نزدیک پنکه یا کولر مجاز هستید بگذارید.
  • میخک قابل حذف است اما به شما توصیه می‌کنم برای یک بار با میخک درست کنید ترکیب عطر پرتقال و میخک فوق‌العاده است.
  • این دسر جذاب را می‌توانید درون ظرف یا پلاستیکی که درون آن هوا نفوذ نکند به مدت یک ماه در فریزر نگهداری کنید. کافی است قبل از میل کردن نیم ساعت از یخچال بیرون بگذارید تا عین روز اولش شود.
  • لوکوم را درون هر ظرفی که قرار می‌دهید قبلش بهتر است با نشاسته ذرت کل ظرف پوشش داده شود.
  • پرتقال طبیعی در فصول پاییز و زمستان موجود است در صورت نبودن پرتقال طبیعی می‌توانید از آب‌پرتقال‌های شرکتی استفاده کنید.

اگر بخواهید لوکوم پرتقالی از بیرون تهیه کنید چند عیب دارد اول اینکه از لحاظ بهداشتی اطمینان ندارید، دوم از کیفیت آن اطمینان ندارید و نمی‌دانید تازه است یا خیر، سوم شما با هزینه ناچیز می‌توانید خودتان تعداد زیادتری لوکوم پرتقالی درست کنید. طرز تهیه این شیرینی واقعا ساده است فرصت را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

  1. کوثر گفت:

    حتما در این فصل که فصل مرکبات هست درست میکنم

مقالات مرتبط