دانستنی‌ها در مورد غذای مفید برای افراد مبتلا به دیابت

غذای مفید برای افراد مبتلا به دیابت
دسته بندی ها: مقالات و اطلاعیه‌ها 146 بازدید 5 دقیقه 14

در این مقاله سعی داریم در مورد دیابت و این که چه غذاهایی برای افراد مبتلا به دیابت مفید است بیشتر توضیح دهیم تا شما یک شناخت کامل از این بیماری و تغدیه مناسب آن داشته باشید. دیابت یک بیماری مزمن و خطرناکیست که اگر زودتر به فکر درمان نشوید، سرعت پیش‌روی آن در بدنتان زیاد می‌شود.

غذای مفید برای افراد مبتلا به دیابت

در کشور ما بالغ بر ۵ میلیون نفر درگیر این بیماری هستند البته این افراد از این تعداد بیشتر هستند زیرا برخی ار افراد از بیماری خود آگاه نیستند. وقتی فرد دچار دیابت می‌شود بدنش انسولین مورد نیاز را نمی‌تواند تامین کند. تغذیه درست این افراد علاوه بر درمان دارویی بسیار کمک کننده است.

غذای مفید برای افراد مبتلا به دیابت

در برخی از بیماری‌ها غذاها نقش مهمی در بهبود و یا کند شدن روند پیش‌روی بیماری دارد. دیابت شامل آن دسته از بیماری‌ها می‌شود که تعذیه در آن نقش مهمی دارد. آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که غذای مفید برای افراد مبتلا به دیابت چیست؟ بله این نکته بسیار در مورد بهبود این بیماران حائز اهمیت است.

یک رژیم غذایی اصولی و منظم نیاز این افراد است، برای شما لیستی از این مواد غذایی تهیه کرده‌ایم که طبق تحقیقات انجام شده بر روی بیماران دیابتی تاثیرگذار بوده و به وضعیت جسمانی و بهبود‌شان کمک کرده است. هدف اصلی در بیماری دیابت کنترل سطح قند خون است که با تغذیه و غذای مفید افراد مبتلا به دیابت نیز می‌توان به آن دست یافت.

غذاهای سالم برای افراد مبتلا به دیابت

انواع غذای مفید برای افراد مبتلا به دیابت

دیابت داشتن به این معنی نیست که باید غذاهای بی‌مزه و خسته‌ کننده میل کنید. خیر به هیچ عنوان، فقط کافی است در برخی از موارد در انتخاب مواد اولیه آن دقت بیشتری به خرج دهید. غذای مفید برای افراد مبتلا به دیابت، در واقع غذایی است که سطح قند خون این افراد را بالا نبرد. بهتر است سخن را کوتاه کنیم و سراغ لیست غذای مفید برای افراد مبتلا به دیابت برویم.

·         ماهی

ماهی‌ها یک منبع غذایی بسیار مفید هستند و برای درمان بیماری دیابت نقش مهمی دارند. بالاتر به این موضوع اشاره کردیم که قند خون باید کنترل شود، ماهی‌ها به دلیل داشتن چربی کم، سطح قند خون را حفظ می‌کنند. البته مصرف هر ماده غذایی اندازه و حدود مشخصی دارد که بهتر است مصرف آن در حالت تعادل قرار بگیرد.

امگا۳ موجود در ماهی برای همه‌ی افراد مفید است بخصوص بیماران دیابتی که سبب تحریک ترشح هورمون انسولین می‌شود‌ و عملکرد این هورمون را بهبود می‌بخشد. ماهی قزل‌آلا، سالمون دو انتخاب مناسب برای افراد مبتلا به دیابت است. این ماده غذایی یک منبع عالی برای تامین پروتئین بدن است که کمک می‌کند شما زودتر احساس سیری کرده و به تنظیم سطح قند خون بدن نیز کمک می‌کند.

·         گوشت مرغ

افرادی که دنبال یک رژیم غذایی مناسب برای کنترل بیماری دیابت هستند مصرف سینه مرغ به دلیل پروتئین بالا و کم چرب بودن یک انتخاب درست و حساب شده برای این افراد است.

·         گوشت گوساله

گوشت گوساله کاملا باید بدون چربی باشد و قسمت‌های که درصد چربی گوشت کم است به عنوان غذای مفید برای افراد مبتلا به دیابت مناسب است. مصرف گوشت گوساله حس گرسنگی مدام مبتلایان به دیابت را کاهش می‌دهد.

معرفی انواع غذاهای مناسب برای افراد مبتلا به دیابت

·         کره گیاهی

کره گیاهی جزء مواد غذایی به حساب می‌آید که برای افراد مبتلا به دیابت و سایر افراد جامعه مفید است. چربی موجود در کره گیاهی مضر نیست و با مصرف آن شریان‌های قلبی مسدود نمی‌شود. زمانی که کره گیاهی مصرف می‌کنید میزان قندخون بدنتان افزایش پیدا نمی‌کند.

 تحقیقات انجام شده نشان داده است بیماران دیابتی انواع مختلف کره را نمی‌توانند مصرف کنند. برای افراد مبتلا به دیابت روزی دو قاشق غذاخوری کره گیاهی در نظر گرفته شده است.

کره گیاهی را می‌توان در رژیم و غذای مفید برای افراد مبتلا به دیابت حساب کرد و به هر روشی که بخواهند قابل استفاده است مثلا می‌توانند به عنوان صبحانه، درون پوره سیب زمینی، اضافه کردن به پلو و… کره گیاهی را استفاده کنند. یک انتخاب هوشمندانه برای مصرف کره گیاهی این است که برای مصرف ماهی، مرغ و سایر غذاهای که احتیاج به سرخ شدن دارد با شعله ملایم همراه کره گیاهی سرخ شود تا ارزش غذایی آن بیشتر شود.

·         روغن زیتون

یکی دیگر از مواد غذایی در مبحث غذای مفید برای افراد مبتلا به دیابت، روغن زیتون است. چربی موجود در روغن زیتون، چربی اشباع نشده‌ای به نام اسید اولئیک است که قندخون بدن را به خوبی کنترل می‌کند. مبتلایان به دیابت که در مدیریت قندخون دچار مشکل هستند و گلیسرید بالایی دارند روغن زیتون در تنظیم قند خون آن‌ها نقش بسیار مهمی دارد.

·         تخم‌مرغ

این باور که مصرف تخم‌مرغ کلسترول بدن را افزایش می‌دهد کاملا اشتبا است. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد با خوردن یک عدد تخم‌مرغ تا ساعت‌ها احساس سیری می‌کنید و قند‌خون اینگونه کاهش می‌یاید که برای افراد دیابتی نیاز است.

·         قهوه

تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف قهوه در افراد دیابتی باعث می‌شود سطح قندخون این افراد تنظیم شود. اما در مصرف آن باید اعتدال رعایت شود زیرا مصرف بیش از حد قهوه سبب افزایش قند خون و مشکلاتی برای افراد دیابتی به همراه دارد. قهوه میزان جذب گلوکز را تنظیم می‌کند و از افزایش قند خون جلوگیری می‌کند.

·         گردو

یک غذای مفید برای افراد مبتلا به دیابت مغزها هستند. مغزها برای سلامتی بسیار مفید هستند و گردو به دلیل فیبر بالا و چربی مفیدی که دارد برای سلامت بدن مفید است. گردو به کندی در بدن تجزیه می‌شود و مانع از افزایش قند‌ خون می‌شود.

·         بادام

مصرف بادام درختی معجزه می‌کند مصرف روزانه ۵ الی ۷ عدد بادام درختی باعث کاهش گلوکز و انسولین ناشتا خون می‌شود که در تنظیم قند‌ خون بسیار موثر است

·         ماست

اگر یک انتخاب لبنی مناسب در مبحث غذای مفید برای افراد مبتلا به دیابت می‌خواهید ماست بهترین است. این ماده غذایی قند خون بیماران دیابتی را مدیریت می‌کند. این خاصیت به دلیل پروبیوتیک‌های موجود در ماست است.

·         سبزیجات

مصرف سبزیجات کم کربوهیدرات یک انتخاب ایده‌آل برای کنترل قند خون است. سبزیجات به کالری کم و مفید بودن مشهور هستند. فیبر و مواد معدنی این ماده غذایی برای همه‌ی سنین مناسب است. گیاهان مفید شامل:

گل‌کلم

گل‌کلم غذای مفید برای افراد مبتلا به دیابت به حساب می‌آید زیرا سرشار از ویتامین‌ث، فیبر، پتاسیم است مصرف ۱۲۰ گرم روزانه برای افراد دیابتی تا ۱۴ درصد سبب بهبود این بیماری می‌شود.

مارچوبه

هنگام خرید سعی کنید ساقه‌های آن سبز روشن باشد‌. مصرف منظم مارچوبه سبب کنترل میزان قند‌خون و افزایش انسولین بدن می‌شود.

اسفناج

یکی دیگر از غذای مفید برای افراد مبتلا به دیابت اسفناج است که کربوهیدرات کمی دارد و یک انتخاب عاقلانه برای مبتلایان به دیابت است. محققان اعلام کرده‌اند سبزیجاتی که مانند اسفناج برگ تیره دارند خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. بیماران دیابتی برای بهبود سریع‌تر اسفناج را مدام استفاده کنید.

همه چیز در مورد رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت

سیر

سیر در تنظیم قندخون معجزه می‌کند، خواص دارویی سیر زیاد است. بیماران دیابتی روزانه به صورت خام بهتر است آن را استفاده کنند تا از مزایایی آن بیشتر بهرمند شوند.

گوجه‌فرنگی

یکی دیگر از غذای مفید برای افراد مبتلا به دیابت گوجه فرنگی است. ویتامین ث، آ و پتاسیم موجود در گوجه‌فرنگی و کم کربوهيدرات بودنش سبب شده تا یکی از مواد غذای مفید برای افراد مبتلا به دیابت باشد. دلیل جای گرفتن گوجه‌فرنگی در ایم گروه این است که گروه سبزیجات با کربوهیدارت کم، زیاد است فقط در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. خیار، کلم بروکلی، فلفل دلمه، هویج، پیاز، کرفس، قارچ، بامیه، کدو سبز و… این‌ها برای بیماران دیابتی مفید هستند.

نان و غلات

این گروه غذایی جزء جدا نشدنی غذاهای روزانه ما هستند. برخی از نان و غلات‌ها در بهبود و کاهش قند خون موثر هستند مانند:

  • جو: زمانی که نان جو مصرف می‌کنید این ماده غذایی دیرتر هضم می‌شود و فرد احساس سیری بیشتری می‌کند، در نتیجه قند خون او در حالت تعادل می‌ماند. برای بیماران دیابتی اینکه از چاق شدن دور بمانند بسیار حائز اهمیت است.
  • دانه کتان: فیبر، چربی مفید، پروتئین و منیزیم موجود در دانه کتان سبب تنظیم قند خون می‌شود و همچنین سلول‌ها را وادار به جذب انسولین می‌کنند.
  • جوی دوسر: فیبر موجود در جوی دوسر باعث دیر هضم شدن این ماده غذایی می‌شود در این صورت به بدن شما فرصت می‌دهد تا قند خون موجود در غذا را به تدریج جذب خون نمایید.
  • نان سبوس‌دار: بیماران دیابتی بهتر است نان سفید را حذف کنند. نان سبوس‌دار قند خون بدن را کنترل می‌کند و همچنین دیر هضم‌تر است.

برنامه غذای چه کمکی به ما در بهبود دیابت می‌کند

اگر بعد از انجام آزمایشات مشخص شود که دیابت دارید اولین پیشنهاد پزشکان مراجعه به متخصص تغدیه است تا با غذاهای سالم و مناسب‌تر قند‌خون، چربی‌خون، خطر بیماری قلبی را کاهش دهید و غذای مفید برای افراد مبتلا به دیابت پیشنهاد داده می‌شود.

باید بدانید علاوه بر اینکه غذای مناسب و سالم‌تر مصرف می‌کنید، میزان کالری دریافتی نیز باید به اندازه مورد نیاز بدنتان باشد کالری و چربی اضافی، قند‌خون را بالا می‌برد. کنترل نکردن کالری دریافتی در بیماران دیابتی سبب مشکلات جدی مانند آسیب دیدن قلب، کلیه و سیستم عصبی می‌شود. شما دیگر با غذای مفید برای افراد مبتلا به دیابت در این مطلب کاملا آشنا شدید.

کلام آخر

انتخاب غذای مفید برای افراد مبتلا به دیابت نقش اصلی در سلامت بدن بیمار دارد. بهتر است اطلاعات کافی در مورد غذاهای مصرفی خود داشته باشید تا دچار افزایش قند خون نشوید. بیماری دیابت را می‌توانید با خوردن غذاهای سالم‌تر کنترل کنید. عدم مدیریت این بیماری خطر ابتلا به چندین بیماری را افزایش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

  1. کوثر گفت:

    ممنون از اطلاعات مفیدی که در اختیار ما قرار میدهید

مقالات مرتبط

رژیم غذایی بدون چربی و کربوهیدرات مضر است یا خیر؟
رژیم غذایی بدون چربی
مطابق استاندارهای جهان، رژیم غذایی بدون چربی می‌تواند مشکلاتی برای بدن ایجاد کند مطابق همین استاندارها هر فرد باید روزانه بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کالری دریافتی بدن... ادامه مطلب
روغن و کره گیاهی در عصر حاضر بسیار پر مصرف است
پیشگفتار؛ روغن و کره گیاهی
از دیرباز تا به امروز چربی‌ها، اجزای اصلی و جدا نشدنی زنجیره غذایی بشر را تشکیل داده‌اند افراد این ماده را به صورت کره یا روغن و یا به صورت غیر مستقیم از مواد... ادامه مطلب